J.Jurgen Vandevelde

Ja: we zijn nogal opgewonden. Mag het even? Wanneer Google een nieuw type advertentie lanceert en dat meteen wereldwijd doet, vinden wij van wel. Hallo Discovery ads.

Flashback naar Google Marketing Live, ongeveer een jaar geleden. Duizenden marketeers troepten toen nog samen in een broeierige, warme zaal om te luisteren naar de innovaties van Google. En dat waren er heel wat. Liefst 6 nieuwe advertentietypes hadden ze toen voor ons in petto.

Vanochtend, ongeveer een jaar later dus, kwam Google met het officiële nieuws: de lancering van de Discovery ads. De verwachtingen zijn alvast hooggespannen. Gespecialiseerde media zien deze lancering alvast als een directe bedreiging voor Facebook.

Why the fuzz?

We kennen Google vooral van de tekstadvertenties. Nog steeds de pièce de résistance wanneer het op advertising aankomt. Maar er is meer. Google Display, Youtube, Gmail, ... de talloze apps waar dagelijks miljarden mensen gebruik van maken, bezorgden Google een never ending pile of data waar ze maar al te graag iets mee doen.

Eén van die apps is Discover en hij staat standaard op je Androidtelefoon. De app toont je een zoekbalk, de lokale weersvoorspelling en geeft je updates die sterk overeenkomen met je interesses. In het verleden ook gekend als Google Feed en Google Now. Een klein fijn appje met gepersonaliseerde content.

Met een marktaandeel van +85% en meer dan 2,5 miljard toestellen kan je gerust stellen dat het kleine fijne appje een gigantisch groot bereik en potentieel heeft. De plannen met Discover en advertising zijn dus een logische stap voor de technologiereus. De combinatie van het grote bereik, de koppelingen die ze kunnen maken met andere apps en hun data, maakt dat Discovery ads echt de moeite waard zijn om in de gaten te houden.

Dus. Google Discovery ads.

Google lanceert Discovery ads in 2 varianten: Discovery carousel ads (hallo, Facebook?) en Discovery ads met 1 afbeelding. Je zal ze kunnen zien in de feed van Youtube, Discover en Gmail, waardoor het bereik zou oplopen tot 2,9 miljard personen. Ter vergelijking: Facebook rapporteerde nog niet zo lang geleden over 2,99 miljard actieve gebruikers te beschikken.

Google Discovery ads UGG GIF copy

Google Discovery ads zijn te gebruiken in een nieuw type campagne: Discovery campaigns. Het grote verschil met gewone Display is dat deze Discovery ads getoond worden in ‘feeds’ van apps die zich hoedanook aanpassen aan de gebruiker. Veel relevanter dus, omdat je ze ziet op je gepersonaliseerde feeds. Ze zijn ook visueel aantrekkelijker. Met Discovery carousels kan je je verhaal beter brengen omdat je met meerdere afbeeldingen kan werken, de gewone Discovery ads pakken uit met grote afbeeldingen zoals we dat al eerder gezien hebben bij Facebook. Door je ad op te bouwen uit meerdere titels, beschrijvingen en afbeeldingen kan je weer rekenen op machine learning om de beste combinatie te tonen. En die zal in the end dan weer betere resultaten geven.

Eerder deze week al rolde RCA de eerste test uit en die zag er veelbelovend uit. Gunstige CPM, aardige CPA en gewoon nieuw speelgoed. Boys en toys, he.

Begreep je niet alles van die vorige zin? Of wil je gewoon meer weten en ontdekken? Geen probleem. Kom eens langs, deel je plannen en samen gaan we vooruit.

Jurgen Vandevelde

senior consultant

Show some love, share this article