P.Peter Coox

Stel je voor: je zoekt via Google naar een nieuwe job en er duiken meteen relevante jobaanbiedingen op maat in een aangepast venster op. Met filters om je zoekcriteria te verfijnen. Met verwijzing naar het originele vacaturebericht op de site van de werkgever. Zonder omwegen via jobboards of tussenpartners. Een beetje zoals Google Shopping dus, maar dan voor jobs. Handig toch?

Welkom Google for Jobs.

Google for Jobs maakt deel uit van een volledig recruitment ecosystem dat ook bestaat uit Hire by Google (applicant tracking system en rekruteringstool) en Google Cloud Talent Solution (AI-bundel voor aanbieders van wervingstechnologie en grote organisaties). Al 2 jaar is de job search tool van de techgigant actief in de USA. Vorig jaar werd hij gelanceerd in o.a. de UK en sinds kort is hij ook actief in Duitsland en Frankrijk. België kan dus niet lang meer achterblijven…

Ein-de-lijk relevantie.

Met Google for Jobs wil Google een effectieve en betrouwbare zoekmotor voor werkzoekenden bieden. Werkgevers kunnen gratis, eenvoudig en zonder tussenpersoon jobs rechtstreeks voorstellen aan de juiste kandidaat. De vacatures op de website van de werkgever worden overigens leidend. Ze krijgen dus voorrang op dezelfde werkaanbiedingen via een jobboard of intermediaire partner. Alle vacaturesites ondersneeuwen heeft dus geen zin meer. Bye bye, tegenvallende, dubbele en misleidende zoekresultaten. Hello, democratisering van de arbeidsmarkt.

Impact in België.

Tegelijk dwingt Google elke werkgever om zijn rekruteringscommunicatie te verbeteren. Zwakke, onvolledige en non-responsive sites met torenhoge sollicitatiedrempels? Ze riskeren om van de radar te verdwijnen en maar goed ook. Dat Google for Jobs impact zal hebben op het Belgische wervingslandschap staat vast. Traditionele grote mediaspelers bundelen nu al hun krachten en zullen meer inzetten op latente werkzoekenden en kwalitatieve data. Heel wat kanalen voor actieve werkzoekenden knopen Google-partnerships aan (ongetwijfeld onder strikte en tijdelijke voorwaarden, net zolang Google hen nodig heeft). Andere zetten dan weer in op grootschalige mediacampagnes of versterken hun salesteams en -middelen.

Digitale transformatie in HRM.

Trouwens, technologie en digitalisering blijven voor ingrijpende veranderingen zorgen, ook in HRM. Tijdens rekruterings- en selectieprocedures duiken er steeds meer virtual assistants, chatbots en video-interviews met gezichtsherkenning op. Voor performance tests zijn er virtual reality-toepassingen. Ook VDAB zet in op artificiële intelligentie om haar eigen enorme hoeveelheid beschikbare data naar een hoger niveau te tillen, inclusief de matching en inschatting van werkzoekenden. Met de komst van Google for Jobs speelt de grootste databank ter wereld morgen dus ook mee in België.

Follow the rules.

Google for Jobs wordt vanzelfsprekend gratis. Het aangepaste Google-venster zal onder de betalende zoekresultaten verschijnen, kwestie van dit verdienmodel te kunnen behouden. Wellicht ook in afwachting van een nieuwe adverteermogelijkheid die specifiek ontwikkeld wordt voor jobsearches. Maar Google for Jobs werkt wel met eigen spelregels. En daar bereid je je best op voor. Want je wil een relevante en prominente positie veroveren op de zoekresultatenpagina, toch? Met volgende tips ben je goed op weg.

Tip 1: structuur is alles.

Zorg ervoor dat Google je vacaturedata makkelijk vindt. Dat gebeurt via crawling van je eigen website, jobsite of ATS. Reden te meer om ze te optimaliseren. Search Engine Optimization (SEO) voor je jobs dus. Gebruik hiervoor de beschikbare structured data guidelines voor jobpostings. Hoe meer punten je in orde brengt, hoe groter de kans om te scoren in de zoekresultaten. Gebruik voor elke vacature ook een nieuwe pagina. Niet alleen fijner voor de kandidaat, maar ook makkelijker voor Google om te indexeren. Werk daarnaast met een (xml) sitemap of maak gebruik van de Google Indexing API.

Tip 2: kies logische vacaturetitels.

Ga voor een begrijpelijke functietitel die goed scoort in zoekopdrachten. Eentje waarmee de kandidaat zich makkelijk kan identificeren. Google moet immers een zo goed mogelijke match vinden tussen de zoekopdracht en jouw vacatures. Met ninja's, wizards, kings of andere ronkende jobtitels ben je niets meer. Gebruik bij twijfel Google Trends voor een vergelijking van de best scorende functietitels.

Tip 3: schrijf helder en compleet.

Google for Jobs toont in eerste instantie enkel het eerste gedeelte van je vacaturebericht. Schrijf daarom een prikkelende openingsparagraaf die de kandidaat doet klikken. Omschrijf de functie, vereisten en het aanbod duidelijk en voeg liefst ook exacte locatiegegevens, de startdatum en salarisdetails toe. Hoe completer, hoe beter vindbaar. Schrijf begrijpelijk en concreet vanuit het standpunt van de kandidaat (vaak een mobiele lezer) met een duidelijke call to action. Is je vacature ingevuld of verlopen? Mooi zo. Schrap ze meteen volgens de juiste richtlijnen om Google-strafpunten te vermijden.

Hulp nodig?

Kunnen jouw jobsite en/of vacatures wel een boost gebruiken? Maar weet je niet waar te beginnen? Of zit je met een praktische vraag? Voor tips, advies, een tas koffie en een goed gesprek zijn wij altijd bereikbaar. En vergeet niet: zonder stimulans gaat een werkzoekende niet ‘actief’ op zoek naar een nieuwe job of werkgever. Het is altijd een kwestie van zaadjes planten, bemesten en water geven. Met employer branding en rekruteringscampagnes werk je aan die ideale voedingsbodem om talent aan te trekken en te doen groeien en bloeien. AIDA-gewijs (Attention, Interest, Desire, Action), weet je wel?


Peter Coox

Consultant

Show some love, share this article