A.Alexander Duyvendak

Google CEO Sundar Pichai kondigde in een recente blogpost aan hoe het bedrijf probeert te helpen in de strijd tegen het coronavirus. Dit doet het bedrijf vooral door misinformatie of 'fake news' over het onderwerp te counteren. “Ga op reis naar Namibië” of “smeer je in met Oregano-olie”, zijn maar enkele voorbeelden van nepoplossingen die digitaal de ronde doen.

Vrije meningsuiting en vrije verspreiding van informatie is en blijft één van de stokpaardjes van Google. Daarom is het eens zo opmerkelijk dat ze nu beslissen om hun verantwoordelijkheid op te nemen en een rol te gaan spelen in het correct informeren van burgers wereldwijd.

Met de volle uitbraak van het coronavirus zijn ook de zoekopdrachten niet meer bij te houden.

Google probeert iedereen zo goed mogelijk aan correcte en vooral nuttige informatie te helpen. Als je bijvoorbeeld googelt naar corona, dan krijg je iets andere zoekresultaten te zien dan normaal. Je krijgt in eerste instantie een SOS-melding, gevolgd door de meest relevante nieuwsitems, hulp en informatie, veiligheidstips, een overzicht van de getroffen gebieden en een checklist van de symptomen.

Ook op YouTube (lid van de Google-familie) worden gebruikers in eerste instantie doorverwezen naar informatie van de Wereldgezondheidsorganisatie of lokaal relevante gezondheidsorganisaties. Het algoritme is aangepast zodat video’s die het bestaan en de oorsprong van de ziekte betwisten, lager in de zoekresultaten scoren dan de video’s die belangrijke en nuttige informatie bevatten. Video’s die beweren dat ze het virus kunnen voorkomen worden zelfs verwijderd, omdat er momenteel nog geen antivirale middelen bestaan.

Afbeelding 1
Afbeelding 2

Zo binden ze bij Google de strijd aan tegen misinformatie en zetten ze voor het eerst zichtbare stappen als moderator en gatekeeper van ‘juist’ nieuws. Ook het misbruik van de zoekterm ‘corona’ (en alles wat daaraan gerelateerd is) wordt afgestraft. Bedrijven die willen kapitaliseren op deze crisis, door bijvoorbeeld zoektermen te kopen en zo bepaalde producten of diensten te adverteren, worden tegengehouden.

Tenslotte steunen ze iedereen die remote werkt, door gratis toegang te verlenen tot de Google Hangouts Meet videoconferencing. Een nice-to-know als je die pas afgelaste meeting toch wilt laten doorgaan, of iets wil presenteren vanop afstand.

Heb je vragen rond SEA of het Google algoritme, geef ons dan gerust een seintje. Via Hangouts, Skype of eenvoudigweg de telefoon. De koffie houden we voor een volgende keer ;-)


Alexander Duyvendak

Consultant

Show some love, share this article