J.Jente Joris

Facebook lanceerde vandaag officieel Facebook Shops. Daarmee zetten ze de deur wagenwijd open voor je favoriete kledingwinkel of plaatselijke - al dan niet vegan - worstendraaier om aan social selling te doen. Via Facebook maar binnenkort ook via WhatsApp en Messenger. Jaja, de hele Facebook-familie speelt binnenkort mee.

In de woorden van Mark himself:
“I think this particularly important right now because so many small businesses are moving online to deal with the economic fallout from Covid-19. As people are being told to stay home, physical storefronts are having a hard time staying open and millions of people are losing their jobs.”


Klink sympathiek maar het is vooral een commercieel topmoment. In de huidige Covid-context schieten quick en dirty webshops als kolen uit de grond en bestellen we opeens food bij onze favoriete adresjes via een slide in de Instagram DMs. Voor team Mark was dat een extra trigger om Facebook shops sneller uit te rollen en te bouwen aan extra revenue streams. Zeg nu zelf, als je platformen vandaag centraal staan in heel wat kleinschalige e-commerce-initiatieven, kan je er beter iets aan verdienen...

Daar zit dan ook het business potentieel van Shops. Verder gaan dan het klassieke advertisingmodel en op 3 niveaus inkomsten genereren:

Pay per Sale.

No cure, no pay. In theorie is een Facebook Shop opzetten makkelijk en gratis. Voor elke verkoop pakt Facebook echter een stukje commissie. Concreet 5% per zending of 0,40 dollar wanneer de zending minder dan 8 dollar kost. Zeker die 5% kan stevig doortellen wanneer je een goed draaiende Facebook shop zou uitbaten.

Facebook Ads.

Klassiek gezien genereert Facebook het grootste deel van hun inkomsten via ads, in 2019 was dat (ga even zitten) wereldwijd goed voor bijna 70 miljard dollar. Maar er ligt nog een hele markt van kleine ondernemers en handelaars voor het grijpen. Vaak hebben ze hier en daar geëxperimenteerd maar dat blijft vaak beperkt tot berichten promoten voor kleine bedragen. Met impressies, wat likes en misschien wat kliks tot gevolg. Facebook shops hebben het potentieel om dat rendement veel tastbaarder te maken. Zoveel centen geïnvesteerd, zoveel verkocht. En de kans dat je blijft investeren bij positieve resultaten is groot.

En binnenkort...Facebook (Ca)Libra?

Calibra? Libra? Allebei eigenlijk. Libra is de digitale munt van Facebook terwijl Calibra de digitale portefeuille is. Facebook heeft de voorbije jaren hard gewerkt om deze kindjes op de wereld te krijgen. En waar Facebook een jaar geleden nog sprak over Libra alsof de munt ging concurreren met de dollar, begint het project vandaag meer te lijken op een nieuwe PayPal. Reken maar dat Facebook in de toekomst hard gaat duwen op betaling via hun tools. Waardoor je transacties van A tot Z gebeuren binnen de Facebook-familie. Wat meetbaarheid maar ook een naadloze e-commerce ervaring ten goede kan komen.

Well played Mark? Time will tell maar er zit muziek in Facebook Shops. De mindset zit goed bij kleinere handelaars en ondernemers. De screentime en online aankopen van ons allemaal gaan in stijgende lijn. De Facebook-familie heeft de schaal en marketingmotor om er een succes van te maken. Interessante tijden... zeker binnen e-commerce.


Jente Joris

Content director

Show some love, share this article