J.Jente Joris

Na een versoepeling in 2018 schrapt Facebook nu hun fameuze 20%-regel. Die stelde dat advertenties met meer dan 20% tekst in hun beelden minder bereik konden hebben dan advertenties met minder dan 20%. Lees: hogere CPM’s en dus ook een hogere kost voor evenveel impressies.

Toch was dat momenteel al relatief. Hoewel Facebook bij deze regel zwoer, merkten we in de praktijk amper verschillen in performantie. Want ja, soms zat er meer tekst in onze advertenties, als dat nodig was om de boodschap duidelijk en juist over te brengen.

We stelden vast dat uiteindelijk de prestaties en kwaliteitsscore van de advertentie grotendeels de performantie en dus ook de kostprijs bepaalden (Facebookadvertenties werken namelijk vanuit een veilingsysteem). Een goed beeld vol tekst kon dus de ‘achterstand’, die het algoritme inbouwde, afvlakken. Op het einde van de rit waren de metrics over de hele lijn zelfs vergelijkbaar met een ‘gewone campagne’.

So, what’s all the fuss about?

Goede vraag. Hoewel je nu minder rekening moet houden met die 20% en het vervelende tooltje dat hiermee gepaard ging, verandert de belangrijkste regel voor sociale media niet. Wees kort, duidelijk en bondig. Het overgrote deel van traffic van de Facebookfamilie komt via mobile en die context leent zich sowieso minder tot lange brokken tekst op een beeld. Veel tekst betekent vaak ook een kleinere font size en slechtere leesbaarheid. Vanuit user experience is die 20% als vuistregel dus zeker niet slecht.

Hoera voor goede copy!

Dat gezegd zijnde, opent er voor creatives een heel nieuwe speeltuin. Concepten op basis van copy kunnen nu ook digitaal volledig tot hun recht komen. Even voor de duidelijkheid: rode bollen met “PROMO!!!” horen daar niet bij. Een volledige productfiche in een link ook niet. Maar wel straffe lijnen copy die nu de zuurstof kunnen krijgen die ze verdienen. Copy die reactie uitlokt, die enthousiasmeert, kortom, die werkt.

Show some love, share this article