J.Jurgen Vandevelde

Stel je eens voor: iemand gebruikt Google om een product of dienst te zoeken op internet. Zou het dan niet geweldig zijn om die mensen nadien ads te tonen zonder dat ze je website bezochten? Met Custom Intent kan dat.

Adverteren op Search heeft geen introductie meer nodig: we weten allemaal dat het zeer nuttig is om kwalitatieve leads aan te trekken en meteen naar je website te loodsen. In zo goed als al onze mediastrategieën zal SEA een rol spelen.

Een prima uitgangspunt, maar vaak is Google Adwords niet voldoende om je doelen te bereiken. Er is veel concurrentie op sommige zoekwoorden waardoor je niet altijd bovenaan staat of het pleit verliest. Is het dan nuttig om een tweede kans te krijgen door banners te tonen? Uiteraard.

Dankzij Custom Intent is dit perfect mogelijk binnen het Google Ads-platform. Het belangrijkste uitgangspunt is immers dat je zichtbaar bent bij personen die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt.

Hoe werkt Custom Intent?

Dankzij dit soort campagnes kunnen we display-advertenties (banners) tonen aan mensen die bepaalde zoekwoorden gebruikt hebben in Google. Verkoop je bv. parket, dan wil je graag vind- en zichtbaar zijn bij mensen die zochten op ‘eiken parket’ of ‘parketvloer kopen’.

Met Custom Intent zal Google vervolgens advertenties tonen aan mensen die de afgelopen dagen hierover een zoekopdracht ingaven.

Google Search of Google Display-netwerk: wat kiezen?

Ons advies? Kies niet en combineer. Want beide campagnetypes hebben verschillende doelen. Iemand die bij Google iets zoekt, heeft vaak een behoefte of vraag die hij/zij meteen opgelost wil zien. Met Custom Intent-campagnes bereik je hem/haar op een later moment. Je loopt dus het risico dat iemand al een antwoord vond en de dagen nadien dus helemaal geen hulp meer nodig heeft. Kan je dit verhelpen? Neen. Moet je het daarom laten? Zeker niet. Door met mate en slim te adverteren, verklein je het risico om als irritant beschouwd te worden.

Meer weten?

Hier ontdek je in geuren en kleuren wat Custom Intent-campagnes in Google Display kunnen betekenen voor jouw campagne.

Jurgen Vandevelde
senior consultant

Show some love, share this article