J.Jan Van der Cruysse

Collega Jan Van der Cruysse draagt vele petten. Toegewijde vader, cat lover, gelauwerd misdaadschrijver en bovenal expert crisiscommunicatie. Als voormalig journalist, ex-woordvoerder van Aviapartner en Brussels Airport, en consultant crisiscommunicatie, gebruikt hij 31 jaar hands-on ervaring om klanten door woelige wateren en moeilijke tijden te navigeren.

Elke crisis kan echter ook een opportuniteit worden. Of zoals Jan het zelf verwoordt: ‘never waste a crisis’. En zoals het een goede schrijver betaamt, goot hij die woorden in een interessant en aangenaam stukje lectuur. Stof tot nadenken.

Je kan ze niet echt met elkaar vergelijken: Chernobyl, 9-11, de Japanse tsunami, de financiële crash van 2008. En nu corona: elk op hun eigen manier een impact op onze dagelijkse routine. Beurzen kelderen, vliegtuigen blijven aan de grond en scholen gaan dicht.

Hoe groot wordt de impact hiervan op onze gezondheid, onze manier van leven, onze economie, ons bedrijf? Te vroeg en te weinig beschikbare data om hier vandaag precies op te antwoorden, maar dit wordt groot. Wat we wel weten, is dat stilzitten en wachten geen goed antwoord biedt. Dit is niet zomaar een dipje. Horeca en duizenden winkels moeten volledig de knop omdraaien, we werken thuis en proberen tegelijk onze kroost nuttig aan de slag te houden.

Toch biedt de situatie kansen, voor wie ze wil zien. Door de aswolk gingen in 2010 alle Europese luchthavens dicht. Geen vluchten, geen passagiers. Hun afwezigheid bleek een gedroomde opportuniteit om werken en onderhoud uit te voeren op plaatsen waar dat anders om praktische redenen moeilijk of niet mogelijk was.

Vandaag sturen honderden restaurants en bedrijven mailtjes rond. 'Tot onze spijt zijn we vanaf vandaag gesloten.' Anderen maken daarvan: 'We laten u niet in de steek: onze koks zetten nu alles in op meeneemgerechten. Hier is een overzicht van ons aanbod en hoe we u contactloos kunnen bedienen. Vertelden we u al over de manier waarop we de hygiëne in onze keukens aanpakken?’

Alle bedrijven die dat kunnen, moedigen hun personeel aan om thuis te werken. Ze verdiepen zich in technologie die ze al maanden op afstand volgden. Software en systemen voor videoconferencing, leerplatformen en samenwerkingstools. Ook hier het perfecte moment om eindelijk te doen waar je al lang over praatte en nooit echt tijd voor vond. Als we die trend ook in de toekomst kunnen aanhouden, worden onze files daar zeker beter van.

De extra tijd komt ook uitstekend van pas om medewerkers een degelijke opleiding te verzekeren (vertelden we al over onze mediatraining, nu ook via Zoom?). Of voor een stevige opfrisbeurt of verhuisplannen. Tijd om de showroom grondig te herschikken? Of om eens grondig na te denken over het productaanbod, de distributie, digitalisering, workflows,… Tijden van oorlog, rampspoed, lockdown en ophokplicht dwingen altijd tot creativiteit.

Hoe dan ook: tijden van verandering zijn het moment waarop klanten en partners ook voor uw organisatie een seintje verwachten. Deze crisis is niet het goede moment om in je schulp te kruipen. RCA denkt graag mee.

Hou het gezond en never waste a crisis.

Jan Van der Cruysse

Senior consultant

Related work

Nipro Medical Europe

Digitale branding uitgedokterd voor topspeler in healthcare.

Vraagt een Japanse healthcare gigant zoals Nipro je om een nieuwe website te ontwikkelen over diabetesbehandeling, dan wéét je dat je even zoet bent.

Show me more

Show some love, share this article