J.Jente Joris

Gisterenavond was Tim Verheyden op Canvas te zien in de tweede van 3 afleveringen van 'Facebook en ik’. Hij maakt de balans op van 15 jaar Facebook en onderzoekt de impact van dit sociale medium. Wij blikken op onze beurt terug op elke uitzending, met een heel eigen bril.

Lucratieve tijdsverspilling.

Aza Raskin is de man die het gemiddelde toiletbezoek tot 7 keer langer laat duren. Als uitvinder van de eindeloze scroll legt hij van naaldje tot draadje uit hoe Facebook ons stuurt om meer tijd door te brengen op het platform. En dat is logisch, de magische Facebook-formule is nu eenmaal ‘tijd x scroll = €’.

In ons vorige artikel kwam het advertentiemodel van Facebook al uitgebreid aan bod. De advertenties worden geplaatst in een soort veilingsysteem en vaak betaal je als adverteerder CPM, oftewel kosten per 1.000 weergaven. Dat model is een van de redenen waarom Facebook wil dat we zo veel tijd doorbrengen met scrollen. In onze newsfeed zijn de berichten van onze vrienden en gevolgde pagina’s doorweven met advertenties. Hoe meer tijd je spendeert aan scrollen, hoe langer je jouw tijdslijn maakt, hoe meer advertentie-impressies Facebook kan genereren en hoe sneller adverteerders voor elke 1.000 weergaven betalen.

Dus ja, het draait om tijd. Om AI. Om het algoritme dat je bij elke actie nog beter leert kennen en je ogen 1 minuut later weer naar het scherm zuigt. Maar de businesskant is voor Facebook net zo belangrijk: als we morgen stoppen met eindeloos scrollen gaat de geldkraan dicht.

Klik! Like! Koop!

Facebook triggert je constant om terug naar hun apps te gaan. Het moment waarop Tim Verheyden ziet dat hij ‘treintjes’ maakt in zijn appgebruik zal voor heel wat mensen vertrouwd en dus ook eng aanvoelen. Als agency triggeren wij vooral users eens ze op het platform aanwezig zijn. Sociale media zijn vluchtig. En wij willen je aandacht grijpen, zelfs als je vliegensvlug door je tijdslijn scrolt. En net zoals de notificaties in Facebook en Whatsapp hebben wij daar onze eigen trucjes voor.

Elke performance campagne zetten wij op vanuit diverse variaties, met verschillende calls to action. Al tijdens de eerste dagen van de campagne checken we welke versie het meeste (juiste) acties oplevert om de campagne te optimaliseren. Advertenties stopzetten, nieuwe advertenties maken, doelgroepen verfijnen, … noem maar op. Onderschat trouwens het belang niet van simpele calls to action in copy. Klik hier! Kijk snel! Tag een vriend! Het is allemaal heel simpel, maar je krijgt telkens een duwtje in de rug om de actie te ondernemen die wij willen uitlokken.

Voor Thomas Cook duiken we al enkele jaren diep in social performance. Klikt daar iemand op? Ja! En boeken ze ook een reis? Absoluut! Elke campagne leren wij meer over wat bepaalde groepen precies doet klikken, kijken en kopen. En die kennis gebruiken we opnieuw in de volgende campagne. Een heel ander treintje, maar wel ontzettend waardevol voor de klant.

Jente Joris
content director

Show some love, share this article