B.Bruno Leyssens

Een goede voorbereiding is alles

Een defect product, sociaal conflict, fraude, hacking, klachten van omwonenden, milieuschade, ongepast gedrag, ... Snel, helder en effectief communiceren is essentieel als je de controle wil houden over de weerslag van je crisis in de pers en op sociale media.

Een goed crisiscommunicatieplan heeft enkel waarde wanneer de betrokken collega’s de kans krijgen om hun eigen rol en wisselwerking binnen het crisisteam te oefenen. Daarom ontwikkelde RCA als eerste communicatiebureau in België een tool die communicatieteams in een interactieve omgeving écht laat ervaren hoe het er tijdens een crisis aan toegaat.

Haal de buitenwereld naar binnen

Met de crisiscommunicatietool beleeft je team hoe de buitenwereld op een incident reageert. Digitale media zorgen er vandaag voor dat elke vorm van escalatie zich razendsnel verspreidt. Dit bootsen we zo realistisch mogelijk na: Twitter, Facebook en digitale kranten worden in de mediaomgeving nagebouwd, met nieuws dat inspeelt op de crisis. In combinatie met gesimuleerde traditionele media, zoals een gedrukt krantenartikel of een fragment tijdens het radionieuws, krijg je het gevoel dat je ‘echt’ in een crisis zit.

Afbeeldingen zijn hierbij steeds actueel en waarheidsgetrouw. Zelfs de schrijfstijl van de berichten is afgestemd op wat gangbaar is in een specifiek kanaal. Zo wordt de oefening plots wel heel geloofwaardig. In de backend bepalen we welke berichten wanneer worden vrijgegeven tijdens het verloop van een zogenaamde TableTop-oefening.

Screen Shot crisistool 1400x640

Actie en reactie

Het gebruik van echte Facebook- en Twitter-berichten tijdens een communicatie-oefening is niet evident, want de hele wereld kijkt met je mee. Vaak wordt daarom gewerkt met voorgekauwde screenshots of ‘vermomde’ online berichten. De nieuwe RCA-crisiscommunicatietool biedt een goed alternatief.

Binnen onze tool kunnen deelnemers met berichten interageren, zoals dat in een echte situatie zou gebeuren. Zo kan het team tijdens de oefening in realtime op Facebook-posts reageren en tweets retweeten. Een zeer gerichte training in community management en online monitoring. Ook procedures, reactieschema’s en scripts onderwerpen we zo aan een praktijktest. Op de eigen website en via andere tools kunnen deelnemers eveneens berichten plaatsen.

Doordat we de berichten in realtime van verschillende nieuwssites inladen, net zoals bij live verslaggeving, verhogen we de tijdsdruk én het stressniveau. Aan het team om hier goed mee om te gaan. Uiteraard gebeurt de volledige training in een 100% veilige, afgeschermde omgeving. Je kan in de RCA-crisiscommunicatietool dus gerust fouten maken. Ongestraft en zonder gezichtsverlies.

De juiste tool en de juiste consultants

Met RCA val je terug op de meest ruime expertise en ervaring op het vlak van crisiscommunicatie, crisiscommunicatietraining en mediatraining. We ondersteunen overheden, organisaties, bedrijven en personen in al hun noden op het vlak van crisiscommunicatie. Wij helpen bij het opstellen van een crisiscommunicatieplan op maat, het opleiden van woordvoerders en communicatieteams (TableTop-oefeningen) en verzekeren acute hands-on ondersteuning bij werkelijke crisissen.

Wil je meer zien van de tool?

Of wil je je eigen crisiscommunicatieplan aan een zo realistisch mogelijke test onderwerpen? Wil je alle deelnemers binnen je team hun eigen rol laten spelen in een echte, relevante crisissituatie op maat? Neem dan contact op met Bruno Leyssens via bruno.leyssens@rca.be of 0473 69 51 05.

Show some love, share this article