J.Jente Joris

Je verdiepen in digitale marketing betekent vaak zwemmen in buzzwords en vakjargon. Met verschillende interpretaties voor dezelfde term. En dat maakt het soms ingewikkeld. De basis van goed samenwerken is elkaar begrijpen en dezelfde taal spreken. Als het draait om inbound marketing en content marketing loopt het op dat vlak soms spaak. Daar brengen we hier en nu verandering in.

Wat is het verschil?

Content marketing is een proces waarbij je content ontwikkelt en verspreidt op een relevante en waardevolle manier. Met een specifiek publiek en een specifieke actie voor ogen. Voor New Balance pakten we bijvoorbeeld uit met een video in cocreatie met Ish Aït Hamou in combinatie met onder andere targeted social posts. Pure content marketing, maar géén inbound.

Toch zijn de 2 bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Inbound marketing vertrekt simpelweg voor een groot stuk vanuit content. Artikels, onepagers, spec sheets, social posts en tig andere formats zijn belangrijke traffic drivers naar je website én tools om prospects dieper in je salesfunnel te trekken. Tegelijk werkt inbound een stuk breder dan content marketing. Trigger based acties, chatbots of geautomatiseerde workflows zijn maar enkele van de andere tools binnen een inbound aanpak.

Mag je stellen dat content marketing een onderdeel kan zijn van een inbound approach? Eigenlijk wel. Of misschien maakt het je niet zoveel uit en wil je vooral op een juiste manier verhalen verspreiden en structureel leads genereren. Laten we dat dan gewoon doen.

Benieuwd of we dezelfde taal spreken?

Koffie is altijd een goede manier om daarachter te komen.


Jente Joris

content director

Show some love, share this article