B.Ben Roggen

Aandacht trekken.

Zet je televisie eens op, open je Facebook-app, rijd een kilometer met de wagen, surf naar eender welke website. Vandaag word je omvergekegeld door allerlei boodschappen en je neemt ze altijd maar voor een stukje op.

Als je het vergelijkt met Tinder, kies je er eigenlijk relatief onbewust voor om bij alles wat je ziet een swipeje naar links of rechts te doen. Op zich is dat geen groot gebaar, maar als je boodschap naar de verkeerde kant geswipet wordt, kan je nooit een relatie opbouwen. Natuurlijk zijn er de absolute fanboys - de superusers - die nagenoeg alles wat je doet geweldig gaan vinden. Voor de ‘gewone’ (huidige en/of toekomstige) users voorzie je best een campagne op maat met een trigger. Laat maar eens zien wie je bent.

Verliefd worden is niet zo moeilijk.
Verliefd blijven, daarin zit de investering.

Verliefd worden.

Gesteld dat alles goed gaat en je boodschap voldoende sterk is om mensen te intrigeren, krijg je een waakvlamrelatie. En dat is helemaal oké. Maar wat je écht wil, is een heus vuur. En dat vuur wakker je aan met kleine, leuke dingen. Natuurlijk, een bos bloemen is een mooi gebaar en dat kan voor sommige mensen genoeg zijn. Maar hoe meer je acties op maat zijn, hoe groter de succesfactor. Bloemen zijn op zich een goed initiatief, maar hoeveel beter zijn lievelingsbloemen wel niet, liefst met een handgeschreven gedichtje op een kaartje?

Liefde.

Toen communicatie nog veelal een eenrichtingsstraat was, hoefde je als merk weinig rekening te houden met vragen. Vandaag verwachten mensen een antwoord als ze naar je tweeten, in je DM’s sliden of een berichtje op Facebook sturen. En dat verwachten ze liefst nog zo snel mogelijk. Een mail hoeft niet binnen het uur beantwoord te worden, hoewel dat zeker ook op waardering kan rekenen. Maar op social media verwachten mensen wel snel (lees: instant) een antwoord. Liefde is voor een stuk ook gewoon er zijn voor iemand, zeker op momenten dat ze je nodig hebben.

Volgens mij bouw je een relatie pas écht op wanneer er vragen, moeilijkheden en kruispunten opduiken. Dat zijn momenten die je relatie maken of kraken.

Verliefd blijven.

Zoals elke relatie, is ook de relatie met je klanten en community soms hard werken. Wat je wederhelft wil, is het gevoel dat hij of zij de belangrijkste persoon ter wereld is. Dat zit hem niet in de grote gebaren, maar in de kleine dingen. De combinatie van het reactieve (het luisteren, het helpen, het ‘er zijn’) met het proactieve (eens vragen hoe het gaat, een service, reminder, random act of kindness), dat is hoe je een relatie in leven houdt. Misschien is het een utopie en je kan zelden iedereen tevredenstellen, maar als je dan toch een utopie moet nastreven, laat het dan deze zijn.


Ben Roggen
consultant

Show some love, share this article