A.Alexander Duyvendak

Feit: Tyler ‘Ninja’ Blevins is erin geslaagd om supersnel bekend te worden, ‘gewoon’ door videogames te spelen. Na de release van het populaire online schietspel Fortnite werd hij in 2017 op korte tijd wereldberoemd. Zelfs wereldsterren als Drake en Travis Scott wilden ab-so-luut met hem samenwerken. Intussen bedraagt zijn nettovermogen zo’n slordige 15 miljoen dollar. Wat is het geheim achter zijn succes? En nóg belangrijker: welke lessen kunnen we trekken uit die ‘suddenly emerged’ game-industrie en wat is het potentieel voor spelers en bedrijven? Scroll rustig verder.

Twitch!

Nog nooit van gehoord? Maakt niet uit hoor, Kappa ;p. Twitch is een van de 3 meest populaire streamingdiensten op vlak van gaming, naast Mixer en YouTube-gaming dan. Met een marktaandeel van 72% is Twitch veruit het grootste platform. En daar valt dus blijkbaar ook geld mee te verdienen.

Making coins.

Op Twitch kan je iemand (streamers genoemd) ‘volgen’. Niets speciaals natuurlijk, want dat kan je op alle sociale media. Om updates te krijgen van een bepaalde streamer moet je je wel abonneren op een kanaal. Betaal je daarvoor, dan kan de streamer leuke extra’s toevoegen. Voor € 5 euro per maand kan je bijvoorbeeld unieke smileys gebruiken in de chat van dat kanaal. Geweldig toch, zulke vanity items for nerds!

Daarnaast kan een kijker ‘donations’ doen, lees: een bedrag naar keuze schenken aan zijn favoriete streamer. Dat maakt het pas écht interessant.Het neemt soms groteske proporties aan: de grootste eenmalig donatie bedraagt zo’n 57.000 dollar! Geen wonder dat Ninja maandelijks tot 500.000 dollar kan binnenrijven aan donaties en abonnees. Niet slecht voor een kerel die gamet voor een camera in zijn slaapkamer.

Zijn streamers de nieuwe influencers?

Zeker en vast. Steeds vaker kiezen adverteerders ervoor om met streamers samen te werken. De stijl wijkt wel wat af van wat we gewend zijn op Facebook of Instagram. Kijk bijvoorbeeld maar naar de co-op tussen streamer Dr. Disrespect en Gillette. The best a man can get? Ik denk het wel, want z’n stream werd al meer dan 150 miljoen keer bekeken.

‘Traditioneel’ adverteren op Twitch.

Het is nog geen 20 jaar geleden sinds er self-service online advertising mogelijkheden zijn ontstaan en ondertussen noemen we bannering al ‘traditioneel’. De tijd vliegt! Er zijn heel wat mogelijkheden zoals native, display en video advertising. Benieuwd naar meer? Klik hier.

Twitch 683x500px 2
Twitch 683x500px wireframe

Welke doelgroep bereik je via Twitch?

Wil jij je online pijlen richten op voornamelijk mannen tussen de 21 en 35 jaar (millennials, zeg maar) die sociaal, familiegericht en hoogopgeleid zijn? Dan is Twitch de place-to-be. Bovendien neemt deze doelgroep het op voor de game-industrie. 82% van de gebruikers staat achter sponsorship omdat het hun geliefde wereld alleen maar ten goede komt. 80% vindt het bovendien prima dat een specifiek merk een bepaalde streamer sponsort. Het gaat dus om een publiek dat openstaat voor ads.

eSports, hoort daar geen competitie bij?

You betcha. Er zijn overvolle arena’s met honderdduizenden mensen die live komen kijken naar een paar jonge gasten die online een spelletje spelen. Een van de populairste events was - niet geheel onverwacht - de Fornite World Cup met zo’n 100 miljoen dollar aan prijzengeld. In dit wereldje komt het er minder op aan hoe leuk je bent, maar vooral hoe goed je je tegenstander kan verslaan. Pure competitie dus. De beste spelers ter wereld komen samen om te knokken voor de ultieme ‘Victory Royale’ en zich zo te kronen tot wereldkampioen.

1400x640px

Teamvorming alom.

Een digitale topsporter word en blijf je natuurlijk niet zonder de juiste begeleiding. Daarom ontstaan er steeds meer teams die gamers vaste contracten aanbieden om voor hen te komen spelen. Je kan het wellicht het best vergelijken met voetbal of met FIFA, de online tegenhanger. Zo wist de Belgische FIFA-speler ‘Zakaria’ een contract bij Anderlecht te bemachtigen en won hij de Proximus ePro League. Je leest het goed: wat Jupiler voor onze eerste divisie van het herenvoetbal doet, doet Proximus online. Een tijdje geleden besliste de telecomgigant om z’n schouders onder deze league te zetten, iets wat steeds meer merken tegenwoordig durven. Zo sponsort Orange (ook niet van de minste) een van de grootste eSports-teams in België, nl. Sector One.

Stand up to stand out.

Als merk moet je durven meegaan met je tijd én je doelpubliek. Ook al betekent dat dat je moet inzetten op nieuwe, soms wat gewaagde media. En dat is dus durven vissen in andere vijvers.

Zin om hier samen verder over na te denken?

Enter the Ninja.


Alexander Duyvendak

consultant

Show some love, share this article