M.Maarten Vaesen

Een goede website is nooit af. Elke dag kan je data verzamelen over de acties die bezoekers ondernemen en hoe ze je website gebruiken. Op basis van die informatie kan je tests en aanpassingen inbouwen. Die ‘always in beta’ mentaliteit zorgt ervoor dat je website of webshop dag na dag performanter kan worden.

Daarbij vormen kwantitatieve cijfers vaak de basis voor analyses. Vaak via Google Analytics of vergelijkbare tools. De cijfers die je uit deze tools haalt zijn vaak gekoppeld aan een bepaalde actie. Denk aan een klik, een aankoop of de verschillende pagina’s die bezoekers bekeken hebben en de manieren waarop je ze op je website belanden. Ze geven echter geen proces weer en tonen je dus niet hoe bezoekers tot die uiteindelijke actie gekomen zijn.

Waar Google Analytics eindigt, begint Hotjar. Een tool die aan de hand van heatmaps, recordings, klikpaden en enquêtes toont hoe jouw bezoekers met je website omgaan. Je leert hoe ze klikken. Waar ze naar kijken. Een ander type kwalitatieve data die je helpt om juiste optimalisaties door te voeren. Daarom lichten we hieronder 4 core features van Hotjar uit:

Heatmaps.

Heatmaps geven je verschillende inzichten in het gebruikersgedrag van je websitebezoekers. Zo krijg je bijvoorbeeld te zien welke gebieden van je webpagina meer of minder aandacht krijgen. En dat op een gedetailleerde manier, zoals waarop bezoekers klikken, waar ze scrollen, typen, enzoverder. Hoe roder het gebied wordt, hoe meer aandacht dat gedeelte van je pagina krijgt.

Schermafbeelding 2020 05 15 om 09 27 06

Enkele concrete toepassingen:

  • Je ziet welke zones de meeste aandacht trekken of tot waar bezoekers scrollen. Zo kan je belangrijke content op de juiste plaats zetten.
    • Je ziet op welke gebieden bezoekers willen klikken, terwijl ze niet aanklikbaar zijn. Dat helpt je om buttons en andere actiepunten in te bouwen.
    • Je krijgt zicht op welke pagina’s het meest bezocht worden en welke niet. Dit kan helpen om het gedrag van de gebruiker te analyseren. Op deze manier leer je interesses van de bezoeker kennen.

    Recordings.

    Met Hotjar-recordings leer je hoe een bezoeker doorheen je website surft. Een groot verschil met Google Analytics is dat je via deze weg de informatie per bezoeker kan inkijken, waarbij de gegevens van de bezoeker uiteraard anoniem blijven. Let wel op, je neemt dit natuurlijk mee in het cookiebeleid op je website.

    Het gedrag van iedere bezoeker wordt opgenomen en weergegeven aan de hand van clicks, taps en muisbewegingen. Op deze manier elimineer je giswerk en kun je direct problemen met gebruiksvriendelijkheid en andere issues identificeren en aanpakken.

    Schermafbeelding 2020 05 15 om 09 27 17

    Conversiefunnels.

    Een conversion funnel is het proces dat uiteindelijk tot een conversie moet leiden. Dat kan gaan over een aankoop maar ook een registratie voor een newsletter of download.

    Als marketeers hebben we deze doelen vooropgesteld en zijn deze duidelijk, maar zijn deze ook duidelijk voor de bezoeker van de website? Hotjar laat ons toe deze gegevens te analyseren en laat ons zien waar gebruikers afhaken binnen de funnel. Op basis hiervan kun je A/B testen om zo je funnels stap voor stap te optimaliseren.

    Schermafbeelding 2020 05 15 om 09 27 29

    Toptakenenquête.

    Met een toptakenenquête willen we achterhalen wat je bezoeker wil, waarom hij/zij je website bezocht heeft. We focussen ons op 1 kernvraag “Waar ben je naar op zoek?” en proberen via deze vraagt de reden van het bezoek te achterhalen.

    Elke enquête wordt maximaal één keer per bezoeker ingevuld, en zorgt ervoor dat je op eerlijke en neutrale antwoorden kan rekenen. Daarnaast is dit soort onderzoek zeer laagdrempelig waardoor je resultaten ook representatiever zullen zijn.

    Op die manier krijgen we een overzicht van de personen die je website hebben bezocht en waarom. Wat de onderliggende basis zal vormen voor de bepaling van de websitestructuur.

    Wij geloven bij RCA heilig in een lerende aanpak. In doing the right things op basis van juiste data. Een combinatie van bijvoorbeeld Google Analytics en Hotjar zorgt ervoor dat je kwantiteit en kwaliteit combineert. Zo bouwen we samen verder aan je digitaal platform en maken we het stap voor stap performanter en efficiënter.

    Klaar voor een volgende stap of even sparren over je website vandaag en morgen? Geef ons een seintje.


    Maarten Vaesen

    Support manager

    Show some love, share this article