Onafhankelijk communicatiebureau zet ambitieus in op de naadloze samenwerking tussen klanten, experts (consultancy) en het traditionele bureau (agency).

RCA, met vestigingen in Hasselt en Brussel, legde in 40 jaar een indrukwekkend parcours af. Vandaag stelt de onafhankelijke speler, 80 man sterk, haar nieuwe structuur voor, strategisch afgestemd op de veranderende uitdagingen in marketing en communicatie.

Ivo Clerix, ceo - partner: “Verandering is altijd aanwezig in ons vak. Enkel de snelheid is vandaag ongezien. Doorheen de jaren zagen we één constante: breng de juiste mensen samen en de juiste dingen gebeuren. Creatief, strategisch en tactisch. Vanuit die logica hebben we ons bureau hertekend. We trekken voluit de kaart van samenwerking tussen klant, consultant en agency. Geen afzonderlijke afdelingen/business units per vakgebied meer, maar een nieuw model dat wisselwerking stimuleert en samenwerking accelereert. Agency en consultancy worden in 2 open lagen gestructureerd. En dat vanuit 1 bureau: RCA. We laten zelfs de ‘Group' achterwege.”
Rca Vennoten
Logorcaopwit

Marketing en communicatie veranderen in volle vaart. En dat gaat verder dan de veelbeschreven algemene digitalisering. Denk bijvoorbeeld aan de strategische impact van corporate communicatie, het commerciële effect van datagedreven marketing, de onvoorspelbaarheid in crisiscommunicatie, de structurele wervingsdruk op de arbeidsmarkt, … We werken in een context die zeer specifieke strategische expertises en creatieve ervaring in marketing en communicatie vraagt. De laatste jaren heeft RCA dan ook sterk geïnvesteerd om zulke profielen aan te werven.

Door samen te werken met de besten in hun vak groeit het bureau verder. Vandaag staat RCA als agency aan de knoppen van vele nationale en internationale merken en campagnes. Zoals bijvoorbeeld BOB, Vanden Borre, Bank de Kremer, VDAB, TRYBA, Kiabi, Het Poetsbureau en de Federale en Vlaamse Overheid. Daarnaast tackelen de RCA consultants vanuit hun expertise ook specifieke challenges voor bijvoorbeeld Coca-Cola (pr), Q8 (corporate communicatie), Umicore (employer branding), De Lijn (social media), VLAM (pr), ŠKODA (social media), Thomas Cook (performance marketing) en crisiscommunicatie voor tal van klanten.

De kenmerkende klantgerichte aanpak van het bureau wordt nu in 2 open lagen gestructureerd: consultancy en agency. Een helder systeem dat helemaal draait rond wisselwerking en een geïntegreerde aanpak. Het agency kan voor een 10-tal services rekenen op de diepgaande expertise van eigen consultants. En omgekeerd kunnen deze consultants rekenen op een stevig agency, wanneer het werk het vraagt.

Ivo Clerix: “In deze visie kunnen we meer dan ooit, samen, de ‘juiste’ impact creëren voor onze klanten. Want daar draait het uiteindelijk om. We zijn ervan overtuigd dat we zo RCA verder en duurzaam laten ontwikkelen als referentiepartner, ook voor onze medewerkers.”

RCA is vandaag in handen van 5 actieve vennoten (Tom Van den Bergh, Ivo Clerix, Wim Claesen, Sandra Vandoren en Bruno Leyssens) en behoort tot de top 5 van onafhankelijke communicatiebureaus in België. In 2017 realiseerde RCA een jaaromzet van 12,7 miljoen euro.