Wat doet een social media manager? De mythe doorprikt

Jente Joris bij RCA Group vertelt… “Wat is jouw functie precies? Social media manager? Ach zo, dus je plaatst voor klanten berichtjes op Facebook!” Ik vind het vaak frustrerend om aan vrienden of verre familie uit te leggen wat mijn job precies inhoudt. Want mijn dagtaak omhelst veel meer dan zomaar wat triviale posts online zetten om likes te sprokkelen. Hoog tijd dus om deze misvatting even de wereld uit te helpen…

Toegegeven, bovenstaande reactie is perfect begrijpelijk als je niets afweet over MarCom. Want wat een bioloog of orthopedagoog precies uitspookt, dat weet toch ook niet iedereen? Toch is er ook in onze eigen sector nog heel wat werk aan de winkel. Veel marketeers beschouwen social media nog altijd als ‘fun & games’ in plaats van als handige tool om leads en verkoop te genereren.

Te mooi om waar te zijn? Zeker niet!

Facebook biedt oneindig veel strategische mogelijkheden, zeker op vlak van advertising. Wil je dat je nieuwe tv-spot zeker door die ene doelgroep bekeken wordt? Netjes uitgefilterd op geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, functietitel, interesse of regio? Geen probleem… Op elk moment van de dag kunnen we hiervoor zorgen. Bovendien is alles meetbaar, waardoor continue bijsturing en opvolging perfect mogelijk zijn.

Van conversatie naar conversie

Online beschikken we over 2 krachtige wapens. Eerst en vooral is er een karrenvracht aan gegevens beschikbaar. Daar kunnen we met aantrekkelijke advertenties en tal van segmentatie-opties slim op inspelen. Kortom, we kunnen potentiële en bestaande klanten op eindeloos veel manieren benaderen. Met content op maat, toffe banners of een mix van beide. Zo houden we niet alleen de conversatie op gang, maar realiseren we ook conversie.

Selling without selling

Met content updates en structurele nieuwsberichten binden we fans aan je merk en creëren we engagement. Tegelijk verleiden we ook… Via advertenties op maat zorgen we er bv. voor dat je ‘doelwit’ effectief op je site terechtkomt. Dat is dé plaats bij uitstek voor (micro)conversie: de bezoeker beslist er om meer info op te vragen, iets online te bestellen of misschien toch nog wat te wachten…

Bye bye & welcome back! 

Twijfelen is zeker niet erg en gelukkig bestaat er zoiets als retargeting. Je lead zal je boodschap immers ongetwijfeld nog enkele keren terug zien verschijnen. Op Facebook, maar ook op zijn favoriete nieuwssite of op die ene blog waar hij vaak rondhangt. Misschien bezwijkt hij uiteindelijk toch. Social media is immers ook een kwestie van stap voor stap te overtuigen en via verschillende wegen te loodsen naar een aankoop.

Ingrediënt voor elke marketingmix

Moet je televisie, radio en print dan volledig links laten liggen? Absoluut niet. Maar het is wél aangewezen om  social media - en digitale communicatie bij uitbreiding - bewust te integreren in je marketingstrategie. Kijk dus verder dan likes en shares en houd meetbare kliks en kostbare data continu in het achterhoofd. 

RCA Group to the rescue

Een cruciale rol is daarbij weggelegd voor ons team. Jazeker, wij doén iets met Facebook! We staan in voor sterk conversation management en stellen slimme contentplannen op. Tegelijk nemen we salestargets en conversiepixels mee op in ons verhaal. Dat is dus véél meer dan gewoon wat postjes plaatsen. Wij segmenteren, meten, optimaliseren én boosten je verkoop meer dan ooit tevoren…