Waarom hebben wij dat niet bedacht?

Van beste kroket tot gemiste kans van 2014. Eens Mariah Carey uit de speakers komt en de kerstborrels ingepland zijn, is het tijd voor #eindejaarslijstjes.

Daarom een rewind van campagnes waar we een trillende bovenlip van kregen of de jaloerse ‘Waarom hebben wij dat niet bedacht…’ niet konden verbergen. Een kort lijstje, met slechts vijf stuks uit verschillende categorieën. Met bekende en minder bekende winnaars. De darlings zijn gekild…

 

#Wintercommercial2014

Het kerstgevoel waar we allemaal in willen geloven. De 1 miljoen pond commercial van het Britse warenhuis John Lewis: 'Monty, de pinguïn' gemaakt door Adam&eveDDB. Het klassieke recept: sneeuw, kerstboom,  emonummer (Tom Odell als nieuwe John Lennon).

En het werkt: ‘ik wil pinguïn’. Samen met 18 miljoen anderen die via YouTube naar Monty keken. Cuteness sells, want alle pluche noordpool merchandise was uitverkocht op de dag van de lancering. 

 

#Interactivevuurwerk

Er zit een Honda onder de R op het toetsenbord. ‘The other side' is een interactief verhaal over een man met een dubbele agenda. Burgerlijk soft aan de ene kant en een dark story aan de andere zijde.

Twee video’s lopen simultaan, met de R toets swap je naar het andere verhaal. Simpel mechanisme, een waanzinnige edit waardoor de 2 verhalen naadloos in elkaar overgaan en een interactieve knipoog naar de film Drive.

 

#PRimpact

We zijn geobsedeerd door onze smartphones. Met wereldwijd steeds vaker dodelijke ongelukken. Maar een zoveelste 'don’t text and drive' campagne, moet dat echt?

Wel als ze echt impact nalaat zoals de PR stunt van Volkwagen en Ogilvy Beijing. Een letterlijke vertaling van hoe snel je afgeleid kan zijn door een smsje. Herkenbaar en zo waar. Al is de case video wel wat over the top...

 

P.S. We zijn wel benieuwd naar hoe de Beijing Cinema toegang heeft gekregen tot alle telefoonnummers.

#Brandedcontent

Opgeblazen megaproducties met een prijskaartje van $ 4.000.000 voor 30 seconden zendtijd. Een reclamehoogtepunt zoals de Super Bowl kennen we hier niet.

Droga5 en Newcastle waren klaar met die big budget mentaliteit en maakten een statement met hun 'No Bollocks' antireclamecampagne. Een ‘behind the scenes’ met vette knipoog naar de mediagekte, met Anna Kendrick vol zelfspot en hilarische online content.

Nog steeds met een stevig budget, maar ook met duidelijke boodschap. Anno 2015 draait impactvolle communicatie niet meer om het buitenkantje. Hoe minder reclamisch, hoe beter. Wat ons betreft.

 

#SocialDIY

De Billie kast staat synoniem voor Ikea. Om de nieuwste collectie ook zo snel mogelijk mainstream te maken, gebruikte het Russische bureau Instinct de tagging-functie op Instagram. De Instagram catalogus was born. Een innovatieve manier om het groeiende Selfie platform te gebruiken en Gen Y te bereiken zonder mediabudget.

Een slimme campagne vanuit de gedachte waar wij sterk in geloven: zijn waar de doelgroep is en daar creatief het verschil maken.