Tips voor rekruterings­­communicatie in 2016

Klassiek of creatief, innovatief of conservatief? Maakt niet uit, rekruteringscommunicatie moet vooral wérken en dat liefst doordacht, crossmediaal en coherent. Dit is onze strategische visie anno 2016…

Employer branding 2.0

Of je nu een multinational, kmo of overheidsinstelling bent, potentiële kandidaten willen werken voor een organisatie die voor ‘iets’ staat. Definieer jezelf dan ook glashelder als werkgever. Vertel over de waarden die je organisatie uitdraagt, de cultuur die er heerst en laat voelen hoe je werknemers wint, bindt en stimuleert. Kies een duidelijke richting en blijf trouw aan die visie, in elk facet van je organisatie.

Staat je bedrijfscultuur op punt? Durf je boodschap dan te verkondigen. Intern en extern, algemeen en individueel, online en offline. Met authentieke verhalen over je organisatie, werkwijze, cultuur en vooral met je eigen mensen in beeld. Zo versterk je je werkgeversimago, voed je ambassadeurschap, bevorder je spontane sollicitaties en stimuleer je referrals.

Je website als moederschip

Denk eraan: je website of jobsite staat centraal in je rekruteringscommunicatie. Uiteraard vindt een kandidaat hierop alle troeven terug die je als werkgever te bieden hebt, liefst zonder te veel clicks vanaf de startpagina. Bekijk de opbouw van je vacatures vanuit het oogpunt van de kandidaat i.p.v. als werkgever. Gooi de loutere omsomming van functievereisten dus eens overboord en omschrijf de rol die de medewerker effectief zal vervullen. Werk met getuigenissen en video’s en voorzie een sterke ‘call to action’ als afsluiter. We leven overigens in 2016, dus de kans is groot dat je website vanop smartphone of tablet bezocht wordt. Is jouw website/jobsite al responsive?

Meten is weten

Het is opvallend hoe weinig HR-diensten vandaag gebruik maken van webstatistieken. De kennis die je hiermee opdoet, is nochtans onbetaalbaar. Check op regelmatige basis de statistieken van je website en social media-platformen en je verwerft interessante inzichten om die kanalen continu te optimaliseren. Zet je in op campagnes? Gebruik dan UTM-tags die je toelaten om elke individuele weblink op jobboards, advertenties en andere online campagnes dieper te meten binnen Google Analytics of via een andere monitoringtool. Zo ontdek je cijfergewijs meteen de impact van je inspanningen.

m/v zoekt m/v

Houd altijd in je achterhoofd dat je medewerkers je grootste ambassadeurs zijn. Tevreden werknemers zorgen niet alleen voor een hogere retentiegraad, maar zijn ook eerder geneigd om spontaan in die rol van vertegenwoordiger te kruipen. Communiceer dus duidelijk en geregeld over je openstaande functies (en mogelijke referral bonussen). Betrek je medewerkers van bij de start bij je rekruteringsconcept of -campagne en zorg voor de nodige tools om het ambassadeursschap te vervullen. Denk onder meer aan social media, naamkaartjes, gadgets, video’s en events. Wedden dat je eigen mensen dan steeds vaker goede en passende kandidaten aanreiken?

It’s all in the mix

Verandering van spijs doet eten. Varieer dus regelmatig én vis in meerdere vijvers: doelbewust, geïntegreerd en coherent. Bepaal eerst duidelijk je doelgroep en kernboodschap. Je communicatie varieert immers per functie, regio en zelfs tijdstip. Waar en hoe kan je de uitverkoren doelgroep bereiken? Soms gaat dat vlot via traditionele jobboards en print media, maar soms moet je ook eens buiten de lijntjes durven kleuren. Google Adwords of zeer gerichte social media-advertenties met custom audiences worden op dit moment bv. nog te weinig benut in een HR-context. Nochtans bieden ze tonnen potentieel…

Kijk vooruit!

Start 2016 met een evaluatie van het voorbije jaar en denk na over waar je naartoe wil. Onze rol daarin? Die bepaal jij zelf… Van mediapartner tot strateeg op vlak van employer branding: samen creëren we Love For Talent. Tot binnenkort?