Scoren met & bij Facebook: het succes van Thomas Cook

Meer dan 5,6 miljoen Belgische Facebook gebruikers? Super! Maar werkt Facebook Advertising ook écht? Het antwoord is ja… als je het goed aanpakt natuurlijk. Dat doet onze klant Thomas Cook alvast zeker, in samenwerking met de social media experts van RCA Group. Het leverde hen zelfs een mooie vermelding op van Facebook’s COO Sheryl Sandberg bij de recente bespreking van de Facebook Q4 2014 results.

Waardevolle data

Op Facebook zelf prijkt de case van Thomas Cook Belgium tussen de 'Success Stories'... Maar waarom zet het bedrijf zo sterk in op Facebook Advertising?  Het antwoord is simpel: data.
Facebook is de overtreffende trap van de bonuskaart die je gebruikt bij je favoriete supermarkt. Die supermarkt weet precies van jou waar je koopt, wat je koopt, hoeveel je koopt en ga zo maar door. Facebook doet net hetzelfde. Kliks, interesses, vind-ik-leuks, … alles wordt geregistreerd en kan gebruikt worden om je heel gericht advertenties te laten zien.

Dit geeft Thomas Cook bijvoorbeeld de kans om advertenties rond ‘kinderen gratis’ enkel en alleen te tonen aan personen met kinderen.  Gerichte targeting = relevantere advertenties = betere resultaten.

Zee van mogelijkheden

Daarnaast is het vooral cruciaal om de mogelijkheden van Facebook Advertising zo goed mogelijk te gebruiken, bijvoorbeeld door ‘custom audiences’ in te zetten, oftewel doelgroepen op basis van je eigen database. Vertaald naar Thomas Cook: mensen bereiken die vorig jaar bij hen een reis geboekt hebben en dit jaar nog niet.

Sterk teamwork 

Last, but definitely not least, is een nauwe samenwerking tussen klant en bureau essentieel om tot de beste resultaten te boeken. Dat hebben Kim Leunen (Thomas Cook) en RCA Group goed begrepen. Duidelijk bepalen waar je naartoe wilt, waar de parameters voor succes liggen en constant optimaliseren.

Oh ja.. en de webcast van Facebook’s Sheryl Sandberg, die kan je nog even hier beluisteren!