RCA Group geeft BOB een nul

Campagne ‘Een beetje BOB bestaat niet’ zet sensibilisering strategisch scherp

De échte BOB heeft nul op. Met deze baseline wil de wintercampagne komaf maken met de misvatting dat bob ‘wel één of twee glaasjes mag drinken’. RCA Group viert de twintigste verjaardag van BOB en ontwikkelde een grootschalige campagne die de meest bekende bestuurder van België weer ‘back to basics’ brengt. Want een beetje BOB bestaat niet.

De BOB-campagnes hebben de voorbije 20 jaar met succes gesensibiliseerd: rijden en drinken gaan niet samen. Al ligt er nog te vaak de misvatting op de loer dat enkele glazen geen kwaad kunnen. Ons communicatiebureau, dat de pitch voor het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) binnenhaalde, scherpte de bewustmaking daarom aan: ‘Een beetje BOB bestaat niet’.

Dit strategisch traject is breed en coherent vertaald in wegenaffiches en ludieke radiospotjes. Tal van activaties ondersteunen de campagne, zoals een BOB blaasmachine op grote evenementen – met de klassieke sleutelhanger als beloning voor nuchtere bezoekers – en een ‘BOB battle’ waarbij je via een app je favoriete bob kan nomineren. ‘Een beetje BOB bestaat niet’ komt ook terug in het openbaar vervoer en op ruim 2 miljoen bierviltjes.