Hoe digitaal zijn de Vlaamse gemeenten?

Investeer voldoende in digitale communicatie, dat raden we onze klanten steevast aan. Intussen heeft de grote meerderheid van de Vlamingen toegang tot internet en beschikt bijna de helft over een smartphone of mobiel toestel. Die cijfers inspireerden ook lokale overheden om steeds meer de weg van digitale media in te slaan. Maar hoe digitaal zijn de Vlaamse gemeenten eigenlijk?

Onderzoek

Om deze vraag te beantwoorden, namen we in augustus 2015 de digitale voetafdruk van alle 308 steden en gemeenten in Vlaanderen onder de loep. Hierbij beoordeelden we elke gemeente op 4 criteria: website, digitale nieuwsbrief en de sociale media Facebook en Twitter. Wat blijkt? Met de aanwezigheid op digitale media zit het wel goed, maar er is nog veel werk aan de winkel op vlak van reactiviteit en mobiel gebruik.

Website

Alle 308 Vlaamse gemeenten - op Herstappe na - hebben een eigen website. Helaas is die nog vaak opgemaakt vanuit de logica en informatiestructuur van de overheid en niet in functie van gebruiksgemak. Bezoekers verliezen vaak hun weg in onoverzichtelijke menu’s en zoeken zich soms suf naar essentiële info.

Ook de technologie en ‘look & feel’ zijn in veel gevallen achterhaald. Zo heeft nog geen 25% van de gemeentelijke websites in Vlaanderen een ‘responsive design’ dat zich aan mobiel gebruik aanpast. De gemeenten maken wel graag gebruik van digitale nieuwsbrieven om hun boodschap directer bij hun doelgroepen te brengen. 73% van de gemeentes stuurt digitale nieuwsbrieven uit, al is dat natuurlijk enkel naar gebruikers die zich daarvoor inschrijven.

Sociale media

Meer dan 3/4 van de Vlaamse gemeenten is aanwezig op sociale media, zeker geen laag cijfer. 200 gemeenten hebben een eigen profiel op Twitter, terwijl 198 gemeenten een fanpagina hebben op Facebook. Er zijn dus meer gemeenten actief op Twitter dan op Facebook en dat is best opvallend. Facebook is immers doorgaans laagdrempeliger en heeft in Vlaanderen momenteel een groter bereik dan Twitter. Als we kijken naar het succes van deze kanalen, dan zien we dat de gemiddelde Facebook-fanpagina van een Vlaamse gemeente 1.631 fans telt, terwijl het gemiddelde Twitter-profiel 915 volgers heeft. Iets meer dan de helft van de Vlaamse gemeenten (50,97%) beschikt over zowel een officiële Facebook-fanpagina als een Twitter-profiel.

Wie het volledige potentieel van sociale media wil benutten, moet echter ook in dialoog treden met zijn doelpubliek. Op dat vlak is er nog veel ruimte voor verbetering. De grote troef van deze platformen - waar mensen met vragen terechtkunnen en binnen een redelijke termijn een reactie verwachten - blijft nog te vaak onbenut. Slechts 58% van de gemeenten die actief is op Facebook of Twitter reageert ook op vragen en opmerkingen van fans en volgers. Vaak is er dus geen sprake van tweerichtingsverkeer en dat is een gemiste kans.

Hoe digitaal is jouw gemeente?

Hoe scoort jouw gemeente ten opzichte van anderen? Is de digitale communicatie state-of-the-art of is er nog heel wat werk aan de winkel? Bekijk de resultaten van jouw gemeente op onze dynamische kaart!

Zelf scoren met digitale media?

Weet je niet hoe je eraan moet beginnen of kan je wel wat hulp gebruiken om de digitale communicatie in je gemeente te verbeteren? Download gratis onze whitepaper en lees onze tips & tricks om zelf aan de slag te gaan. Tegelijk tonen we je een aantal sterke voorbeelden om je te inspireren!

Zit je nadien nog met vragen of wil je advies over de beste manier om digitale communicatie te implementeren in je gemeente? Aarzel niet om ons te contacteren!