Gesprek met Ivo Clerix en Tom Van den Bergh

Wie wil vooruitgaan, moet af en toe ook eens stilstaan. Bij zichzelf… Even de deadlines en de schetsen aan de kant schuiven. Onze journalist aan boord zorgde voor een dubbelgesprek met Ivo Clerix en Tom Van den Bergh, gedelegeerd bestuurder en strategisch directeur bij RCA Group. Over de nieuwe koers, vertrouwde paden en een veranderend communicatielandschap.

Evolutie of revolutie? 

Ivo: Ik vind evolutie wel een goed woord. Een woord dat ook past bij RCA Group.

Tom: Ja (knikt instemmend).

Ivo: Op onze jaarlijkse strategiedagen stellen we steeds weer de vraag hoe we RCA Group kunnen aanpassen aan die veranderende context. De keuze om te evolueren naar een communicatieadviesbureau maakten we eerder al. Vandaag is het de kern van ons bureau. Klanten blijven enkel met de experts van RCA Group in zee gaan als we een meerwaarde kunnen bieden op vlak van strategie, creativiteit en inzicht.

Tom: Veel hangt samen met onze business en hoe die op korte tijd sterk is veranderd. Logo’s ontwerpen, websites bouwen, presentaties maken, de pers benaderen, … Dat is allemaal een stuk toegankelijker geworden. Zeker omdat er tegenwoordig heel wat tools en platformen zijn waarmee je zelf kan experimenteren. Er is nog nooit zo sterk en veelzijdig gecommuniceerd als vandaag. En dat is goed. En uitdagend. Voor ons ligt de lat zowel creatief als strategisch hoger. En daarbij komt ook het hele digitale verhaal kijken. Dat meer dan ooit bepalend is. 

Een evoluerende markt

Tom: Er zijn tegenwoordig heel wat gespecialiseerde spelers. Bijgevolg zien we dat er ecosystemen worden opgezet waarin kleinere bureaus allianties aangaan om samen complexe opdrachten en grotere klanten te kunnen bedienen. En eigenlijk is RCA Group op dat vlak een systeem op zichzelf. 

Ivo: Als het over wendbaarheid gaat in een evoluerende markt, dan heb je ofwel de kleinere specialisten, ofwel de soepelheid van een huis met veel expertises. Daardoor kunnen we snel, op maat en met kennis van zaken werken.
 

Nieuwe klanten. Nieuwe verwachtingen 

Ivo: Niet alleen de bureaus zijn veranderd. Ook de klant. Door de evoluties in ons vak en de tijdgeest waarin we werken. Op een positieve manier denk ik. De verwachtingen liggen hoog, maar de bereidheid tot samenwerking ook. Neem nu klanten als ANB, Marlux, Audi, VDAB, Bayer of anderen. We kunnen hen een echt antwoord geven op hun vragen en elkaar versterken. We geven hen het comfort van 1 aanspreekpunt met een brede kijk of net met héél specifieke expertise. Dat blijft zeker onze sterkte. 

Tom: Die bereidheid om samen te werken is een duidelijke tendens. Vroeger moest je na een korte briefing aan de slag. Vandaag zitten we veel vaker samen met de klant aan de werktafel. En bovendien is het klantgerichte bij RCA Group altijd erg belangrijk geweest. Dat zit hier diep in de vezels. Misschien is dat wel een gevolg van onze Limburgse roots. 

One more thing

Ivo: We veranderen en vernieuwen continu. Maar als communicatieadviesbureau moet je niet alleen je werk tonen, maar ook je mensen en je vakkennis. En dat willen we duidelijk maken op onze nieuwe website. We tonen niet langer alleen ons werk, maar ook ons team én onze expertises. De site - en ook onze aanwezigheid op social media - is echt opgebouwd rond de mensen die RCA Group elke dag maken. Ze krijgen de ruimte om hun werk en visie te tonen. En dat is meer dan verdiend.