Een terugblik op #RCAplus

Afgelopen vrijdag zakten 200 mensen af naar Kinepolis in Hasselt om bij te leren over de ins en outs van advertising op sociale media. 4 van onze communicatieadviseurs namen elk een medium voor hun rekening en deden in 25 minuten de belangrijkste do’s & don’ts uit de doeken.

Facebook Advertising

Elke Vanbrusselt beet de spits af met ‘Slim adverteren op Facebook’. Maar voor ze de verschillende mogelijkheden toelichtte, wees ze erop dat een gestructureerd contentplan en community management de basis vormen voor je sociale aanwezigheid.

Adverteren op Facebook heeft eigenlijk drie grote voordelen. Je kan heel gericht targetten en dus je doelpubliek relatief makkelijk bereiken. De resultaten van advertentiecampagnes zijn erg meetbaar en zo zien we ook dat adverteren op Facebook relatief goedkoop is. Maar let op: om de beste resultaten te bekomen moet je variëren en optimaliseren!

LinkedIn Solutions

LinkedIn lijkt soms wel de serieuzere broer van Facebook. Het is allemaal nogal zakelijk en voor veel mensen ingewikkelder dan de andere media. Wat Jente Joris vooral aanhaalde is dat LinkedIn duur lijkt tegenover bijvoorbeeld Facebook. Zo betaal je op LinkedIn ongeveer 2 euro per klik terwijl dat op Facebook maar gemiddeld een halve euro per klik is.

Dus ja, LinkedIn is prijzig. Maar dat heeft ook een reden. LinkedIn beschikt over zeer kwalitatieve data, veel meer dan de andere sociale media. Zo kan je veel gerichter de juiste mensen, al dan niet op basis van hun functie binnen een bedrijf, aanspreken. Eventueel zelfs via de Inmail op LinkedIn, een direct mailing via LinkedIn waarvan elke persoon er jaarlijks maar een beperkt aantal mag ontvangen.

Twitter Ads

Hoe kan je in 140 tekens de juiste boodschap brengen? Wel, de ideale lengte voor een tweet is eigenlijk 100 tekens. Zo hebben mensen plaats om te retweeten of iemand extra te mentionen.

Twitter zit qua kost per klik in dezelfde prijsklasse als Facebook, ongeveer 50 cent per klik. Dat is als je gewoon een tweet wil promoten. Voor een promoted trend zal je een groter budget moeten aanspreken. Als 140 tekens niet voldoende zijn, kan je trouwens altijd gebruik maken van Twittercards. Dat zijn drie puntjes die je zeker moet onthouden uit de presentatie van Aurore Sabbe

YouTube Advertising

Waar YouTube zich in de eerste plaats mee onderscheidt is de manier van marketing. Het is niet push of pull maar permission based. Gebruikers kiezen dus zelf of ze verder kijken of niet. De ideale video is om en bij de 20 seconden lang waarbij je je call-to-action best in de eerste 6 seconden brengt. Zo weten mensen meteen wat er verwacht wordt en ga je ook zorgen dat meer mensen de call-to-action gezien hebben.

Een ander belangrijk punt dat Jurgen Vandevelde aanhaalde: we doen allemaal nog te weinig aan remarketing. Een zeer krachtige tool waarbij je websitebezoekers opnieuw gaat bereiken via advertenties.

Het is trouwens niet zo dat een goede video gelijk is aan een groot budget. Ook met een beperkt budget kan je heel mooie dingen maken!

Als je de volledige presentaties nog eens wil bekijken kan je terecht op SlideShare