Doe eens iets geks

Jente Joris over rekruteringscommunicatie en digitale media…

Ik heb een voorliefde voor HR-communicatie. Voor die befaamde mix tussen verhalen vertellen, events organiseren en traditionele media inzetten, weet je wel. Maar dat woordje ‘traditioneel’ stoort mij meer en meer. Op vlak van mediakeuze is conservatisme nog iets te vaak troef. Alsof een ideale rekruteringscampagne steeds opgebouwd moet zijn volgens dé heilige formule: print + online + radio/tv + bannering (of Social Ads als pseudobannering). Die media zijn ongetwijfeld waardevol, maar er is zovéél meer.

Digitale communicatie?

Die werkt steeds meer op maat. Doelgroepgericht. Getarget. Meetbaar. Ver voorbij de ‘gewone’ demografische gegevens zoals leeftijd, locatie en interesses, houden we tegenwoordig rekening met eigen databases en surfgedrag. Concrete voorbeelden? Hieronder een een-twee-drietje.

1. Custom audiences

De naam zegt het zelf: creëer een publiek op maat. Dat kan door beschikbare e-mailadressen (uit een werfreserve?) te kruisvergelijken met de Facebook-database. Zo kan je die specifieke profielen targeten. Of ga een stapje verder en richt je pijlen op een lookalike doelgroep op basis van de e-mailadressen van je huidige werknemers. Perfect mogelijk op Facebook en Twitter!

2. Retargeting

Bekijk je schoenen op Zalando, dan volgt dat paar sneakers je overal op internet. Bij retargeting bereik je personen die bepaalde pagina’s van je website eerder bezocht hebben. Dat werkt ook voor je jobsite, je vacaturepagina of misschien zelfs je landingspagina voor specifieke profielen. Zeer gericht, erg efficiënt én over verschillende platformen heen.

3. SEA

En last but not least: ga aan de slag met SEA, oftewel Search Engine Advertising. Betaald adverteren op zoekwoorden en zoekwoordcombinaties is zeker niet nieuw. Toch zijn de mogelijkheden vaak onderbenut of slecht uitgevoerd. Adverteer je op zeer specifieke termen, dan blijft je campagne budgetvriendelijk én hypergericht.

Extra bonus

Dankzij UTM-codes en conversiepixels is alles meetbaar tot in het kleinste detail en dus ook optimaliseerbaar. Bovenstaande punten zijn dus zeker niet de nieuwe heilige drievuldigheid voor rekruteringscommunicatie, maar wel een waardevolle aanvulling op traditionele media. Dus, waar wacht je op? Doe eens iets geks!