Dit kan je leren van American Football!

Jente Joris van ‘team social’ kijkt elk jaar opnieuw uit naar één specifieke periode in het American Football season. Nope, niet de Super Bowl, maar de verslaggeving voordat het seizoen start. Als ‘content man’ is hij vol bewondering over de verhalen die de NFL op de wereld loslaat. En misschien zelfs een tikkeltje jaloers...

Alles in the US of A moet groots en groter zijn. En dat is ook zo voor NFL-content. Het is zot - en zót is het juiste woord - hoeveel brokjes content en verhalen ze dagelijks produceren. Kan je die overload aan sportnieuws zelf niet aan? No problem, volgende 3 lessen kan je sowieso trekken.

Video = touchdown

Video’s en animaties worden steeds belangrijker. Vooral tijdens de NFL Scouting Combine – een week waarin college football spelers hun talent kunnen tonen - gaat het aantal pijlsnel omhoog in je tijdslijn. Soms langere reportages, maar vooral ook korte shots van max. 1 minuut. Ze vallen op en bieden een moment van licht verteerbaar entertainment. De favoriet van Jente? De Gatorade Simulcam waarbij ze rechtstreekse concurrenten in hetzelfde beeld tegenover elkaar plaatsen zoals hier.

Verhalen over mensen

Iedereen kent de typisch Amerikaanse ‘emo reporting’… Het lijkt wel Dag Allemaal 2.0 en het is o zo effectief. Je wordt overspoeld met updates over de situatie van bepaalde spelers, interviews met hun coaches en ploegmaats en ook experts komen telkens hun mening geven. De 2 topverhalen van dit jaar? De onverwachte terugkeer van Tim Tebow, eeuwig geassocieerd met de meme Tebowing). En het verhaal van Johnny Manziel, een jonge, veelbelovende quarterback die de stress vorig seizoen niet aankon. Hij belandde in rehab en moet zich nu bewijzen aan fans, ploeggenoten en de buitenwereld.

Van social naar website

Last but not least: de NFL kent alle kneepjes van het vak om je via social posts naar de website te lokken. Vragen stellen, lijstjes maken, … en nét niet alles prijsgeven. Je voelt gewoon de drang om verder te klikken. Een schoolvoorbeeld van social media als traffic generator voor je website.

Zelf ook zin om de hele ‘preseason’ heisa te volgen? Check dan zeker www.nfl.com/news en espn.go.com/nfl/. Maar je bent gewaarschuwd: er staat je een massa updates op je tijdslijn te wachten…