De 10 rode draden van RetailDetail Day

Op 22 september trok Brands experte Leen Fourrier naar Mechelen voor de jaarlijkse RetailDetail Day. Als senior communicatieadviseur was ze vooral benieuwd naar nieuwe inzichten en verfrissende ideeën om nog beter te scoren in het retaillandschap. Ze woonde presentaties bij van o.a. AS Adventure, Made.com, Ali Express, enz. die vertelden hoe ze erin slagen om in deze moeilijke retailtijden overeind te blijven en - sterker nog - te groeien. Stuk voor stuk mooie verhalen, waarbij enkele ideeën, stellingen en do’s & dont’s over de verschillende sprekers heen telkens terugkeerden als rode draden.

  • Vertrek vanuit een visie, weet waar je naartoe wil en houd altijd de vinger aan de pols in de retailwereld.
  • Blijf trouw aan die visie, maar toon genoeg flexibiliteit in de uitvoering ervan (bv. Made.com haalt een product dat slecht verkoopt meteen offline en blijft er niet in investeren).
  • Er bestaat niet zoiets als één magisch recept voor succes in de retailsector.
  • In de groeimarkten van de e-commerce (Made.com) en op de Chinese markt (Ali Express) is het relatief eenvoudig om succes te boeken. Zet in op niches om ook daarbuiten groei te realiseren (bv. Kaufhof heeft een ruim aanbod, maar specialiseert zich in cosmetica, handtassen en schoenen).
  • Inzetten op vernieuwing is minstens even belangrijk voor groei. Innoveer op vlak van producten én aanpak (bv. AS Adventure lanceerde Jutta als nieuw merk in het bedrijf, een innovatief concept gericht op fashion, lifestyle en service).
  • Generatie Z is een belangrijke doelgroep. Leer die goed kennen en begrijpen als retailer en marketeer.
  • Een combinatie van online en offline zou intussen evident moeten zijn, maar denken we écht wel omnichannel?
  • Beleving en experience zijn belangrijk in retail (bv. AS Adventure investeert opnieuw miljoenen in hun winkels om de beleving te optimaliseren. En Made.com is gestart als webshop, maar investeert in belevingswinkels/showrooms om de producten echt te laten ‘beleven’ door de klant).
  • Influencer marketing, oftewel het inzetten van invloedrijke personen om de doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken, is een vaak gebruikte strategie in de retailwereld, vooral bij productlanceringen (bv. Café Costume werkt samen met Triggerfinger, Oscar and The Wolf en Soulwax).
  • Meten is weten: analyseer en stuur bij (bv. AS Adventure bevraagt elke klant die minstens 2 aankopen deed en streeft zo naar delighted klanten én geëngageerde medewerkers die tevreden zijn).