Creativity World Forum, twee weken later

De echte evaluatie van een congres mag je pas na een weekje maken. Een poos na die roes van twee volle dagen in een donkere zaal. Als de storm van sprekers en ideeën is gaan liggen. Pas dan merk je wat er is blijven hangen en wat hier-of-daar nog eens opduikt in gedachten. Welke sprekers je verder hebt gegoogled, en in welk boeken je bent gedoken. En vooral (daarvoor zijn we marketeers toch) ... wat hebben we naverteld? 

Het mag gezegd, zelfs na 14 dagen en 14 nachten blijft de nasmaak van het Creativity World Forum erg fijn. Een straf congres met een handvol échte hoogtepunten.  In een sympathieke huiselijke sfeer ‚they brought innovation home’: als datgene waar creativiteit echt om draait. Creativiteit krijgt op dit forum geen vage of vrijblijvende invulling: het ging over de concrete toepassing in innovatie, producten, merken en ervaringen. Onze winkel dus.  Deze 3 quotes staan bovenaan het lijstje van concrete ideeën en straffe inzichten die zijn blijven hangen:

"People lie, you’ve got to follow them home.” 

Tom Kelley (Ideo) vertelde over observatie en empathie als het startpunt van innovatie. En verder vragen. En beter kijken. Zie en hoor meer dan je publiek kan zeggen. En ze liegen heus niet bewust. Oa. Kelley en Levitt kaderen nieuwe manieren van onderzoek en observatie. Een scherp zicht op gebruikers en gebruik als voorwaarde voor echte relevante innovatie.

"The world is connected, but it wasn’t made like that. Somebody made those connections."

Een quote van Frans Johansson (The Medici Group), en hij heeft het deze keer niet over het digitale of sociale. Hij bracht een pleidooi voor multidisciplinaire teams, als versneller van innovatie. Binnen ons bureau werken we graag en veel doorheen verschillende expertises. Johansson inspireert om innovatie in andere sectoren, culturen en industrieën te zoeken. Hmm, andere culturen ..

"Treat life as an experiment."

De oproep om 'aan de slag te gaan’ was een rode draad doorheen het congres. Creativiteit als een manier van denken, kijken en werken. Een idee valt niet (alleen) uit de lucht. Creativiteit krijgt vorm in interactie en confrontatie. Met je publiek en partners. Werk het uit, test het en schaaf bij. Enkel zo wordt een idee groot. Beta, check!