3 trends & insights gespot op WebTomorrow

Op dinsdag 10 maart zakten 4 communicatieadviseurs van RCA Group af naar Gent. Daar vond de conferentie WebTomorrow plaats met internationale topsprekers die hun visie kwamen delen over de toekomst van digitaal. Onze mensen keerden huiswaarts met nieuwe inzichten én ze lijstten enkele opvallende trends op, elk vanuit hun eigen expertise. Jurgen (online marketing), Stéphanie (brands), Wiete (social media) en Wouter (online) onthielden vooral dit…

Maak slim gebruik van data

Merken en bedrijven krijgen gigantisch veel data van hun gebruikers, maar ze doen er weinig mee. Analyseer die data en maak er je sterkte van. Bedrijven moeten een soort van ‘experience architects’ worden met op maat gemaakte ervaringen. Door te voorspellen wat de volgende stap van een gebruiker is en daarop in te spelen, kan je veel effectiever communiceren. Als je elke gebruiker persoonlijk benadert, stijgt de tevredenheid van de klanten en haal je er ook meer conversie uit. Dit is iets wat wij voor sommige van onze klanten al deels toepassen. Zo richten we onze advertenties voor Thomas Cook op gebruikers die eerder al interesse toonden in die specifieke vakanties (bv. door op de site te surfen of die bestemming eerder al te bezoeken). Ga je op reis met de kinderen? Dan tonen we jou de beste familiedeals!

 

Don’t be boring

95% van onze handelingen gebeuren zonder echt na te denken, ze zijn geconditioneerd en/of instinctief. Wanneer je een potje yoghurt koopt, sta je niet elke keer alle merken te vergelijken. Als bedrijf wil je dus niets liever dan ‘top of mind’ zijn: het eerste merk waar mensen aan denken wanneer het over jouw branche gaat. Daarom moet je als merk een moment creëren waarop mensen hun vaste waarden en ideeën herevalueren. En hoe doe je dat dan? Door op te vallen! Leg niet uit ‘wat’ je doet, maar ‘waarom’ je iets doet. Dat blijft veel langer hangen. Wie ben je en welke passie straalt je team uit? Zorg dat je niet in de middenmoot belandt. Kies een idee en durf er volledig voor te gaan, misschien zelfs een tikkeltje erover. Je middelen hebben grenzen, maar innovatie en creativiteit zijn grenzeloos.

Disruptive en hyperscalable

Bijna elke spreker liet 2 namen vallen: Uber en Airbnb. Waar ze dat aan te danken hebben? Wel, beide digitale initiatieven volgen niet zomaar de geldende regels. Ze durven iets nieuws te doen en ontwrichten daarmee de markt. Het zijn beide hyperscalable bedrijven, net zoals Instagram en Snapchat. Daar zitten 3 belangrijke elementen voor iets tussen. Eerst en vooral maken ze gebruiken van assets die al aanwezig zijn (auto’s, chauffeurs, kamers, ...). Ze hoeven dus amper zelf te investeren. Tegelijk gebruiken ze technologie als hefboom om verder te geraken. Bovendien kunnen ze hun product/dienst gratis verdelen.

Het bleek een erg inspirerende dag met veel stof om over na te denken met het oog op de aanpak van onze eigen campagnes!