Hashtag reclame

Als blogger - ik krijg de term influencer nog steeds moeilijk over de lippen - in hart en nieren, werd ik toch wat ongemakkelijk van de nieuwe regels die FOD Economie begin deze week (toegegeven: zeer voorbarig) op het net gooide. #reclame voor elk artikel of post waarin je producten omschrijft die je niet zelf kocht. Geen nuances, geen uitzonderingen, geen opdelingen: nada, noppes, één pot nat. Ik voelde me zelfs een tikkeltje beledigd dat ik over dezelfde ‘reclamekam' geschoren werd als pop-up influencers. Die eender wat op hun Instagram promoten zelfs zonder bijhorend artikel, willekeurige items op één foto pleuren en hiervoor een mooie, gesponsorde cent krijgen.

Regels moeten er sowieso zijn

Al was het maar om de zaken zoals hierboven omschreven in te perken. En om opnieuw serieuze, oprechte artikels en creatieve content hun verdiende plaats te geven in de blogwereld. Ik schrijf al sinds 2009 voornamelijk beautyreviews op mijn eigen pagina en doe dit never ever voor geld. Ik doe het 10 jaar later nog steeds voor de ‘Hey Natalie, welke mascara vindt gij fijn?’ en ‘Hey Natalie, ik heb een hele droge huid, hebt ge aanraders?’. En dààr blijf ik het ook voor doen.

Liefde voor het product

Ik ben iemand die, alvorens een aankoop te doen, steeds gaat rondneuzen op het net, bij mijn favoriete (Belgische) bloggers en dan pas een product zal kopen. Ik wil dat mijn lezers dat ook bij mij kunnen doen, zonder te denken dat ik een wandelend reclamebord ben. Ja, ik krijg veel producten opgestuurd, en ja ik selecteer die ook nog allemaal vooraleer ik er al dan niet iets over schrijf. Als ik een product krijg en het achteraf zelf opnieuw koop omdat ik zo fijn vind, hoor ik dat dan #reclame te noemen? Nee, dat noem ik oprecht liefde voor een product. Moeilijk te controleren ook of moet ik mijn aankoopbonnen bijhouden voor de blogger police? ;-)

Wanneer is dan iets reclame?

De regels die nu opgelegd zouden worden, zijn sowieso niet concreet genoeg. Ik vind een post/review pas reclame wanneer iemand geld zou krijgen om iets te schrijven. Waar ook niks mis mee is trouwens, whatever floats your boat. Reclame is per definitie betalend. Wat met magazines zoals bijvoorbeeld Flair, die vaak dezelfde samples ontvangen? Lijkt me niet logisch om heel het blad vol #reclame te zetten. Naar mijn mening is de Belgische bevolking nog steeds slim genoeg om uit te maken wat pure reclame is en wat niet. Zo’n vrij opzichtige term hoeft voor mij niet.

Kijk maar naar Nederland

De term ‘reclame’ doet mijn blog geen eer aan, maar ik ben absoluut een voorstander van regels. En dat kan ook anders: in Nederland zijn ze daar een kei in. De overheid ging gesellig samenzitten met enkele influencers om samen te kijken hoe het beter kan en hoe alles mooi in termen en regels gevat kon worden: #betaaldpartnership, #gekregenproduct, #sample zijn termen die ik al véél liever hoor vallen.

Dus Belgische overheid… zorg er alsjeblieft voor dat je weet waarmee je bezig bent. Een beetje research kan nooit kwaad, dat doen wij ook ;-)

Groetjes,

Natalie

Blog www.latanie.be

Oh ja! Volgen kan hier!

Natalie
Vanheers
grafisch vormgever

Natalie studeerde grafische vormgeving aan de Katholieke Hogeschool Limburg in Genk en kon in 2009 de jury overtuigen met haar masterproef. Zo behaalde ze met glans een masterdiploma in de Beeldende Kunst. De eerste knepen van het vak leerde ze als stagiair bij Creneau International & als junior designer bij Arte Zonhoven. Daarna trok ze richting Leuven om haar creatieve loopbaan te starten als designer bij Head Office & Boondoggle. Sinds februari 2017 werkt zij terug in Limburg en versterkt ze het Create team als grafisch vormgever.