Dit vonden wij van Marketing Automation Day

Op woensdag 3 mei 2017 waren collega’s Igor, Wouter & Jurgen present op de eerste Marketing Automation Day in Lamot, Mechelen. Samen met meer dan 200 andere marketeers werden ze een hele dag ondergedompeld in de wereld van de automatisering van marketing en communicatie en het gebruik van data. Dat leverde een resem tips & tricks op om snel mee te starten.

Barbara Torfs (Torfs)

Na een korte introductie nam Barbara Torfs het woord. Als marketing director van het gelijknamige schoenenmerk sneed ze het onderwerp ‘Digital transformation of a great place to work’ aan. De werknemers van Torfs mogen al jaren best tevreden zijn over hun werkgever - ze rijven hiervoor ook prijzen binnen - en toch betekende de lancering van e-commerce een grote verandering. Een werk dat inspanning vergde, maar daar plukt Torfs nu elke dag de vruchten van. Het bedrijf kan prat gaan op een goed e-commercekanaal en probeert offline en online sales te combineren, steeds met customer centricity als uitgangspunt.

E-commerce is intussen goed voor 15% van de omzet en dat aandeel zal alleen maar toenemen. Torfs is onlangs pas gestart met het gebruik van klantendata, dus er is nog flink wat groeimarge. Het bedrijf illustreert perfect dat je kansen moet grijpen als ze zich aandienen. Zo startte Torfs 3 maanden eerder dan Zalando en kon het meesurfen op het groeiende succes van online shopping. Barbara zwaaide af met één algemene learning: “durf risico’s te nemen en ga ervoor”.

Jonathan Wuurman (ACTITO)

Het advies van Jonathan Wuurman - medewerker bij een bedrijf dat een automation platform ontwikkelt -  was eenvoudig: “Make it personalised”. Dat lijkt evident, maar dat is het zeker niet. Je fans of gebruikers verwachten vandaag gepersonaliseerde en relevante content. Spring je niet op de kar, dan ondervind je daar vroeg of laat het negatieve effect van. Hij sloot af met een aantal belangrijke KPI’s: customer satisfaction, web metrics, funnels & brand.

Rusty Warner (Forrester Research)

Rusty Warner werkt in een onderzoeksbureau voor merken die automation nu al dagelijks toepassen en focuste vooral op het achterliggende idee. Hij toonde knappe cases van Cabela’s (USA) en Disney (USA), twee bedrijven die de online en offline ervaring naadloos in elkaar laten overvloeien dankzij het gebruik van customer data. Er zijn genoeg redenen om vandaag nog te beginnen met marketing automation, daarvan is iedereen allang overtuigd. Enerzijds om interne processen te vergemakkelijken en te verbeteren, maar ook om gebruikers op hun wenken te bedienen.

Zijn belangrijkste take-away? “The human attention span has dropped to 8 seconds. 1 second less than a goldfish”. We moeten dus héél erg goed omgaan met de tijd die we krijgen van onze doelgroep.

Tim Karpisek (RAAK) & Olivier Danhier (Dogofriends)

Na de pauze volgden wellicht de beste presentaties. Tim Karpisek van RAAK (vroeger Emailgarage) toonde ons hoe we meteen aan de slag kunnen met marketing automation en reikte handvaten aan als je niet weet hoe eraan te beginnen. Zijn advies: zoek een goede tool, maak een gedetailleerd schema en zet het om in iets werkbaars.

Daarna nam Olivier Danhier van Dogofriends het woord. Een voorbeeld van een kleine start-up die met kleine, maar rasse schreden zijn positie in de markt heeft veroverd én marketing automation op kleine schaal inzet. Veel bedrijven beginnen er niet aan door koudwatervrees, maar het devies van Tim en Olivier was duidelijk: “do not overcomplicate things”.

Guy de Pauw (Textgain)

De ‘powerspeech’ van Guy de Pauw sprong er als vreemde eend in de bijt ook uit. Hij is geen marketeer, maar wel professor van de Universiteit Antwerpen en legde uit hoe Textgain eigenschappen en gedrag van gebruikers kan afleiden uit tekstboodschappen.

Het was weliswaar nog vrij experimenteel, maar de toepassingen voor marketeers zijn legio (bv. het geslacht of de leeftijd van een gebruiker niet meer expliciet vragen, maar afleiden uit diens conversaties, producten analyseren op basis van het ‘sentiment’ (de attitude/houding) ten opzichte van je gamma, enz.).

Alan Glickman (Glickman) & Xavier Gys (AXA Bank)

Nadien volgde de zwaardere kost. Alan Glickman benadrukte dat marketing automation ook bijzonder complex kan worden. En Xavier Gys bewees dan weer dat ook een grote bank data moet omarmen. Om de feeling met de klant niet te verliezen én om stapsgewijs marketing automation te introduceren.

AXA Bank bewees de afgelopen jaren dat je met een goed plan en een ‘can-do’ mentaliteit snel kan evolueren om een voorloper te worden in plaats van steeds achterop te hinken. Met meer dan 800.000 klanten in België die gebruik maken van verschillende apps, kan AXA prat gaan op een Net Promoter Score van 23. Zijn slotsom: “Define an end version, but dare to accomplish it through small steps.”

Geert de Laet (Luon)

Via technology evangelist Geert de Laet vingen we een glimp op van technologieën die in de nabije toekomst wellicht doorbreken en waarmee nu al gretig geëxperimenteerd wordt door leading brands. We staan als consument individueler dan ooit in de wereld en willen niet meer in algemene hokjes gestopt worden zoals ‘gepensioneerde’, ‘young potential’, enz. Nieuwe technologieën kunnen helpen om context te geven aan conversaties die we met klanten voeren. Locatie, tijd, weer en emoties van de gebruiker of de omgeving zijn allemaal factoren die gecapteerd kunnen worden om conversaties zinvol bij te sturen.

Karl Gilis (AG consult)

De afsluiter van de dag was goed gekozen. Karl Gilis kan als verbale schreeuw-in-’t-veld als geen ander een ingedommeld publiek wakker schudden met tips om je website beter te laten converteren. Zijn recepten zijn weliswaar eenvoudig, maar daarom niet minder waar/effectief.

TL;DR?

Dit moet je zeker onthouden

  • Ben je als bedrijf nog niet gestart met marketing automation? Dan is het de hoogste tijd om actie te ondernemen.
  • Neem kleine stappen, maar voorzie een zorgvuldige planning zodat je beslissingen steeds passen in ‘the bigger picture’.
  • Wil je eenvoudig starten? Dat kan met gepersonaliseerde welkomstmails bij een inschrijving of bv. verjaardagsmails.
  • Begin met een plan, niet met de keuze van je softwaretool. Zelfs eenvoudige e-mailsoftware kan je tegenwoordig al gebruiken om te automatiseren.
Jurgen
Vandevelde
communicatieadviseur

Jurgen behaalde zijn bachelordiploma in PR & Voorlichting in 2011 aan de XIOS Hogeschool in Hasselt (PXL). Die opleiding sloot hij met onderscheiding af na een succesvolle stage in het strategische team bij Boondoggle. Hij werkte er o.m. voor klanten als Dexia (nu Belfius), Proximus/Belgacom, Vredeseilanden en Renault. Meteen nadien ging hij aan de slag als online marketeer bij GrowthStories in Hasselt. Daar werkte hij mee aan de opbouw van Sandaya, een Franse start-up uit Parijs/Montpellier in de reissector. Daarnaast stond hij mee aan de wieg van Spacified, een eigen start-up rond de pop-up business. Later werd hij lead voor de Sandaya-account en stond hij in voor alle internationale online communicatie, SEA, SEO, project management, beheer van websites, enz. Tussendoor werkte hij inhouse mee aan online projecten voor een bedrijf in de reissector en een UX-project voor een internationaal nutsbedrijf. Sinds 2014 versterkt Jurgen het team van RCA Group als adviseur in online marketing waarbij hij instaat voor advies, begeleiding en uitvoering. Bovendien is hij Google Adwords gecertificeerd waardoor hij de geknipte persoon is om Adwords en YouTube-campagnes uit te rollen voor o.m. Infraligne, Noliko, Quality Partner, Eismann en Audi.