8 opmerkelijke social media-ontwikkelingen die je misschien gemist hebt

De laatste weken zitten we opnieuw in een rollercoaster op vlak van ontwikkelingen in het social media-landschap. Erg boeiend voor elke marketeer, maar niet eenvoudig als merk om steeds te voldoen aan al die mogelijkheden en het veeleisende publiek. Laten we enkele opmerkelijke items opsommen die zich op dit moment volop ontwikkelen.

1. Beweging als first impression

Op social media zien we in het algemeen een verschuiving van statische naar geanimeerde content. Een item dat lang ongewijzigd bleef, is de omslagfoto. Een ruimte die heel kostbaar kan zijn omdat ze meteen een eerste impressie geeft van je product, dienst of merk. Team Zuckerberg lijkt nieuwe mogelijkheden te zien met ‘videoheaders’. Hoe die er precies uit zien? De immens populaire Netflix serie Narcos kan als eerste gebruik maken van deze feature. Check zeker ook eens die van Mercedes Benz en Neckermann. Een videoheader kan een mooie meerwaarde bieden aan je Facebookpagina, als je hem tenminste deftig inzet. Zo is het niet de bedoeling om een hele Hollywoodproductie in die beperkte ruimte van pixels te proppen. Spring liever zorgvuldig om met de beschikbare ruimte door een typerend product te tonen of door te werken met een geanimeerde foto of cinemagraph.

 

Tip. Laat het begin en einde van de video op elkaar aansluiten. De autoplay- en loopfunctie maakt er 1 smooth geheel van. Er is ook een geluidsoptie aanwezig, maar die zal standaard uitgeschakeld zijn.

2. De Facebook-pixel wordt een beetje slimmer

Data zijn voor elke organisatie steeds meer van belang. De tijd is allang voorbij dat je wilde boodschappen kon afvuren op je volgers en er nadien gewoon van uit kon gaan dat ze je webshop of winkel wel zouden vinden. Met de Facebook-pixel (een stukje javascript-code) kan je website gegevens doorsturen naar Facebook en omgekeerd. Daarmee kan je bv. niet-geconverteerde websitebezoekers retargeten. En er is goed nieuws! De pixel krijgt een automatische update vanaf 20 mei die meer mogelijkheden biedt. Zo zal hij meer contextuele gegevens en specifieke acties (o.a. ‘add to chart’ of ‘click to call’) op je website verzenden, interpreteren en categoriseren. Zo krijg je als advertiser een beter zicht op de salesfunnel van je webshop/webpagina, waardoor je nog gerichter kan targeten op basis van knoppen (events) of specifieke url’s. Een betere targeting zorgt voor kwaliteitsvolle leads en minder waste in advertentiebudget aan niet-geïnteresseerde paginabezoekers. Kortom, de advertentierelevantie gaat de hoogte in.
 

3. Te pas en te onpas spelen met emoties

Facebook gaat terug strenger toezien op het gebruik van reactions. Het blijft vooral de bedoeling om een expressie/gevoel toe te kennen aan je content. Anders gezegd, een emoji mag niet hét onderwerp zijn van je post en je mag hem niet animeren of er een afgeleide van voorzien.
 

4. Mastodon, new kid in town

Op regelmatige basis zijn er nieuwe social media-kanalen die tegen de gevestigde orde willen opboksen, zoals Meerkat in het verleden. Onlangs werd er luidkeels geroepen over nieuwkomer Mastodon, een free and open source (FOSS) kanaal opgericht door een 24-jarige Duitser. Het lijkt een beetje op Tweetdeck, waar we Twitter weleens aan koppelen, maar in tegenstelling tot een Tweet kan een Toot (equivalent van Tweet) 500 karakters bevatten en zijn er uitgebreide privacy-opties op berichtniveau. Toegegeven, het is een beetje vreemd om er écht snel mee weg te zijn. Moet je aanwezig zijn als merk? Niet echt, want de community is niet erg happig op bedrijfsprofielen. Heb je interesse als gebruiker? Wees dan snel en claim je unieke username.

 

5. Stories bleek een goede zet

Instagram blijft maar groeien! De app - oorspronkelijk een foto-app en later opgekocht door Facebook - kwam met tal van nieuwe features zoals stories, live video en ephemeral (vluchtige) content. Ook de oudere doelgroep lijkt steeds vaker de weg te vinden naar Instagram, want de app bereikt voor het eerst de kaap van 700 miljoen gebruikers. Dit is een groei van 100 miljoen gebruikers op amper 4 maanden tijd. 8 maanden na de introductie van Instagram stories telt het al meer daily active users dan grote rivaal Snapchat Stories. Instagram (of moeten we zeggen Facebook?) lijkt de ‘stories war’ na verwoede pogingen dus toch enigszins te winnen.

 

6. Instagram verbetert de direct message-functie

Privéberichten (al dan niet vluchtig) naar elkaar of in groep sturen was al langer mogelijk binnen de direct messages op Instagram. Maar de inboxen van ephemeral en blijvende content waren van elkaar gescheiden. Instagram heeft ze nu samengevoegd voor een beter overzicht van bestaande chats. Ephemeral content wordt in het blauw aangegeven, zodat je steeds weet welk item slechts eenmalig beschikbaar is. Na het bekijken verdwijnt de content in dezelfde chat en staat er @username ‘heeft een video gestuurd’ / ‘heeft een foto gestuurd’. Een leuke aanpassing die ervoor zorgt dat steeds meer mensen content zullen delen met elkaar, waarvan ze eigenlijk willen dat die maar gedurende een beperkte periode zichtbaar is.

7. Nieuwe mijlpaal voor online advertising

Net als Bol.com maakte eerder ook Adidas als een van de meest gerenommeerde merken ter wereld via CEO Kasper Rorsted bekend dat het volledig stopt met tv-reclame en 100% inzet op advertenties via mobiele en digitale kanalen. Daarmee lijkt de toon gezet voor vele andere merken. In de States lopen ze traditioneel een beetje voor op Europa. IAB meet en vergelijkt al sinds 2004 alle uitgaven voor tv en digitale media. Sinds 2016 zien we voor het eerst dat de uitgaven voor advertenties op digitale media hoger zijn dan die voor tv-reclames. Men verwacht dat deze trend zich ook in 2017 doorzet. Ook bij ons - over de Grote Oceaan - mogen we dus stilaan een verschuiving in het mediabudget verwachten. Een vrij logische ontwikkeling volgens ons aangezien je via Google Adwords, e-mailmarketing of social media-marketing véél gerichter te werk kan gaan.
 

8. ‘Nearby functie’ voor professionals op komst

In 2016 werd LinkedIn opgekocht door gigant Microsoft. Veel mensen vroegen zich af welke toer Microsoft op zou gaan en of ze überhaupt innovatieve features kunnen toevoegen aan het professionele netwerk. Voor dat laatste zitten ze precies wel op de goede weg... Het is geen Tinder, maar LinkedIn werkt momenteel aan een nearby feature, zodat je via de LinkedIn-app professionals in jouw directe omgeving kan bekijken en hen eventueel een verzoek kan sturen om toe te treden tot elkaars professionele netwerk. Een handige feature als je bv. op een netwerkevent bent, waar je mensen een gesprek hoorde hebben over een onderwerp dat relevant is voor jouw expertise, maar waarbij je niet de kans kreeg om deze onbekende(n) aan te spreken.

 

Brecht
Caenen
communicatieadviseur social media

Na een brede, maar vooral theoretische opleiding in communicatie en multimedia design (en later nog een postgraduaat digitale marketing) deed Brecht in 2012 zijn eerste werkervaring op bij Alert Design & Advertising, een lokaal reclamebureau in Lanaken. Nadien besloot hij op exploring te gaan in grootstad Rotterdam waar hij 2,5 jaar werkte bij DailyDialogues, een digital agency met focus op social media. Hij stond er in voor content en community management en was het aanspreekpunt tussen klant en agency voor heel wat campagnes. In maart 2017 verkaste hij opnieuw naar België en kwam hij terecht bij RCA Group. Als communicatieadviseur versterkt hij het social media team voor klanten zoals Seat, Allibert, BOB, Crodino, Gymna, Neocare, Supradyn en Triflex.