Euromelanoma is een netwerk van vrijwillige Europese dermatologen in 33 landen. Samen werken ze aan meer bewustzijn rond huidkanker. Een ziekte die exponentieel groeit in België. Daarom organiseert Euromelanoma jaarlijks, aan het begin van de lente, een bewustmakingscampagne, gevolgd door een preventieweek in mei. We zoeken steeds naar relevante content, invalshoeken, partners of getuigenissen om de pers te halen. Met een van onze collega’s in de schijnwerpers.

Euromelanoma 20ans Equinox Light Photo 3
Ben Roggen RCA Group Hasselt 02

Uitstel is dodelijk

Recent onderzoek wees uit dat één Belg op twee medisch advies uitstelt, wat het risico op huidkanker vergroot. 49% van de patiënten zou bij de eerste tekenen van huidkanker professioneel advies enkele maanden voor zich uitschuiven, 14% zelfs meer dan een jaar. En dat is gevaarlijk, zelfs dodelijk. Hoe vroeger de behandeling kan beginnen, hoe hoger de slaagkans. Eén van onze collega’s heeft zelf, gelukkig in een vroeg stadium, een melanoom ontdekt. We zetten dus graag onze schouders mee onder dit project.

Elk jaar een nieuwe insteek

Een breed publiek bereiken met beperkte middelen is geen eenvoudige opdracht. Elk jaar zoeken we naar een nieuw haakje om te connecteren met de juiste partners. We moeten immers via hun platformen onze doelgroep sensibiliseren. Om dit te bereiken hebben we nieuwswaarde nodig. Zo gebruiken we de expertise van key opinon leaders in de materie, niet alleen van dermatologen maar ook van psychologen en oncologen, of komen we met nieuwe facts & figures die interessant zijn voor journalisten en andere stakeholders. We bouwen zo aan de kennis van de journalist en zijn lezers.

RCA niet achter, maar voor de camera

RCA kwam zelf mee in het nieuws omdat we alle medewerkers de mogelijkheid gaven om zich gratis te laten screenen tijdens de preventieweek. Eén van onze collega’s bracht zelf zijn verhaal op regionale en nationale media. Een manier om ons engagement te tonen én om relevante content te ontwikkelen die ons doelpubliek kon raken. Deze verschillende PR-acties zorgden voor de beste Euromelanoma editie ooit: bijna 200 clippings in print, online en audiovisueel verspreid over actua, lifestyle en gezondheidsmedia; een PR waarde van 4,8 miljoen euro en een bereik van 20,3 miljoen mensen.

Duurzame samenwerking die rendeert

Elk jaar spreken we de juiste stakeholders met het juiste verhaal aan, dankzij het uitgebreide netwerk . Elk jaar halen we de pers. Zo dragen we ons steentje bij aan de preventieweek. Hoe meer Belgen zich immers ieder jaar gratis laten screenen, hoe beter.