In een wereld vol veranderingen staat onze arbeidsmarkt voor talrijke uitdagingen. Op vlak van employer marketing zie ik heel wat opportuniteiten. Eén rode draad doorheen al die trends? Liefde voor talent!

1. One size doesn't fit all

De one size fits all-approach hoort ook in België eindelijk tot het verleden. Copy-paste vacatureteksten maken evenveel indruk als cliché-openingszinnen. In 2023 pas je jouw aanbod aan in functie van je ideale kandidaat en zijn verwachtingen, communiceer je daar waar jouw doelgroep interesse toont en bied je elke kandidaat een aangenaam sollicitatieproces. 

2. Van 'wij zoeken' naar 'wij bieden'

Headlines zoals 'Gezocht' en 'Wij werven aan' maken plaats voor concrete, overtuigende aanbiedingen. Toon belangstelling in wie je zoekt en leg uit waarom jouw aanbod voor hen is. Organisaties die hierop focussen zullen ook in 2023 makkelijker betere kandidaten verleiden. 

3. Blijf je horizon verbreden

Interne mobiliteit stimuleren, meer diverse en inclusieve werkplekken, anders en elders aanwerven, flexibele werkregimes, het creëren van een werkomgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt: HRM blijft ook in 2023 voor enorme uitdagingen staan. In interne en externe communicatie zullen organisaties hun blik moeten verruimen en durven verder denken dan de gebruikelijke versiertactieken.

4. Het bos en de bomen in externe communicatie

Internationale spelers consolideerden hun plaats op de regionale markten. Lokale media pasten zich aan en zochten nieuwe opportuniteiten. Met succes. Wordt 2023 het jaar waarin werkgevers de juiste balans ontdekken in het ongezien grote communicatie-aanbod? Waakzaamheid blijft geboden: er gaat geen maand voorbij zonder nieuwe uitdager of aangepaste spelregels. Zien we dit jaar ook een revival van offline en out-of-home advertising in arbeidsmarktcommunicatie? Laat die klassieke liefdesbriefjes maar komen.

5. Drempelvrije sollicitaties

Zelfs de meest rigide recruitmenttools zullen niet meer halsstarrig kunnen vasthouden aan ingewikkelde en achterhaalde online sollicitatieprocedures. Maar daar stopt het niet. Kandidaten die lang moeten wachten op feedback en opvolging haken af. De moeilijke arbeidsmarkt verplicht recruiters een vlotte én aangename kandidaatervaring aan te bieden die overtuigt, stimuleert en rendeert.

6. Onboardings worden nóg beter

Herinner jij jouw wittebroodsweken bij je nieuwe werkgever nog? En de weken voordien en erna? Voelde je die spanning en kon je niet wachten om je ervaringen gedurende je eerste werkdagen te delen? 2023 wordt het jaar waarin onboardings verder geoptimaliseerd en verfijnd worden. Een aangename eerste werknemersbeleving doet medewerkers niet alleen langer blijven maar stimuleert én faciliteert ook het onmisbare ambassadeurschap.

7. Van tevreden medewerkers naar ambassadeurs

We zullen meer investeringen zien in een aantrekkelijke en fijne werkomgeving, het onderhouden van de juiste cultuur, het tonen van waardering en het aanmoedigen van ambassadeurschap. Interne communicatie, referralprogramma’s, storytelling en contentmarketing krijgen een meer prominente plaats in elke employerbrandingstrategie. Want zo maak je van een tevreden medewerker een enthousiaste ambassadeur.

8. Bye bye interne scheidingsmuren

Communicatie en HRM zullen in 2023 nog meer verstrengeld raken. Employer branding en recruitmentmarketing zijn gedeelde belangen. Dat dwingt hen om elkaar successen (en budget) te gunnen en gezamenlijk stappen durven te zetten. Wordt 2023 ook het jaar dat employer branding zijn verdiende plaats opeist tussen corporate en customer branding? 

9. Technologie en data

Werkgevers zullen technologie en data beter benutten om HRM en communicatie te verbeteren, te vereenvoudigen en om sneller te schakelen. In 2023 breekt AI ook echt door bij het grote publiek. OpenAI’s ChatGPT is alvast charmant en veelbelovend voor toekomstige ontwikkelingen. Data zal een nog belangrijkere rol opeisen in (communicatie)keuzes, monitoring en de beoordeling op succes. De tools en technologie bestaan al lang, zal het gebruik ervan ook in België doorbreken? 

10. Employer branding als onderdeel van de bedrijfsstrategie

Employer branding wordt een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. Werkgevers zullen meer investeren in het aantrekken, houden, stimuleren en motiveren van talent. Alleen zo verover je een concurrentieel voordeel op de arbeidsmarkt en bereik je je bedrijfsdoelstellingen beter, sneller en efficiënter. 

Love for talent

Samengevat? Toon liefde voor talent: zowel voor je huidige als je toekomstige medewerkers. Love for talent klinkt ook veel beter dan dat akelige War for talent, niet? Het is bovendien leuker om mee te werken en als motivator om stappen te zetten, om grenzen te verleggen en om het werkplezier erin te houden. En natuurlijk is het ook veel effectiever. Want liefde overwint alles, toch?

Envie de travailler ensemble ?
Ça commence ici.