Wat baten straffe employer branding- of originele rekruteringscampagnes als niemand je vacatures vindt, je aanbod nauwelijks aanspreekt of wanneer je het de kandidaten te moeilijk maakt om te solliciteren?

Zowel in recruitment marketing als in employer branding is een uitstekende werken-bij site of corporate jobsite onontbeerlijk. Inhoud, design en gebruiksvriendelijkheid maken of kraken je werkgeversimago, kandidaatervaring en campagneresultaten. Toch zien we ook vandaag nog steeds recruitmentsites of werken-bij pagina’s die kandidaten eerder ontmoedigen dan stimuleren. 

Wil jij een voorsprong op de arbeidsmarkt? Zorg dan voor een optimale kandidaatbeleving op het makkelijkst te beïnvloeden maar ook belangrijkste medium: jouw website!

Van 'wij zoeken' naar 'wij bieden'

Een vacaturewebsite of jobsite toont een overzicht van je openstaande vacatures, een aparte pagina per vacature, een laagdrempelige sollicitatie-beleving en informatie over de sollicitatieprocedure. 

Een werken-bij site gaat een stap verder: ze scherpt jouw werkgeversaanbod aan en biedt informatie over de organisatie, de bedrijfscultuur, de werksfeer en andere aspecten die van belang zijn bij het kiezen van een werkgever. Je toont hoe het er in jouw organisatie aan toe gaat, welke waarden er gehanteerd worden en welke mogelijkheden er zijn voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Je versterkt er je werkgeversverhaal mee door meer inhoud, bezieling en kleur toe te voegen.

En wat met een ATS?

Zowat elke gemiddelde ATS (applicant tracking system) of andere recruitmenttool biedt een makkelijke en snelle oplossing voor organisaties op zoek naar een ‘jobsite’. Helaas laat de gebruiksvriendelijkheid vaak te wensen over en is de sollicitatiebeleving van ondergeschikt belang. Logisch ook: een ATS is eerder ontwikkeld om je wervings- en selectieprocessen te beheren, te beoordelen en te vereenvoudigen. 

Uiteraard kunnen veel organisaties niet zonder. Gebruik daarom de voordelen van je applicant tracking system om je interne HR-processen te vergemakkelijken en integreer deze tool in een kandidaatvriendelijke werken-bij site. 

Belangrijkste elementen van elke werken-bij site

Elke performante jobsite of werken-bij site plaatst de kandidaat centraal. Een duidelijk vacature-overzicht en overtuigende vacatureteksten met telkens een drempelvrij sollicitatieformulier zijn vanzelfsprekend. Door vooraf informatie over het sollicitatieproces te delen bouw je vertrouwen en schep je de juiste verwachtingen. 

Je werkgeversinformatie toont je bedrijfscultuur, doorgroeimogelijkheden en andere redenen waarom kandidaten voor jou als werkgever moeten kiezen. Getuigenissen van huidige medewerkers vullen dit aan met persoonlijkheid, karakter en charme. 

Wil je meer weten over de belangrijkste elementen van een werken-bij site?

Download hier ons handig overzicht

Tips voor een nog betere kandidaatbeleving

Interactieve elementen, zoals de mogelijkheid om vacatures op te slaan, door te sturen of te delen, kunnen een waardevolle toevoeging zijn voor je werken-bij site. Daarnaast kan het nuttig zijn om een ​​formulier, een WhatsApp-plugin of een chatfunctie toe te voegen, zodat potentiële kandidaten gemakkelijk en snel een antwoord krijgen op hun vragen, eventueel door middel van een chatbot.

E-mail alerts en geautomatiseerde meldingen over de voortgang van het sollicitatieproces kunnen potentiële kandidaten op de hoogte houden van hun sollicitatie en eventuele nieuwe vacatures die overeenkomen met hun interesses en vaardigheden. 

Een virtual tour van het bedrijf of aparte landingspagina's per functiegroep of vestiging geven potentiële kandidaten een beter beeld van het bedrijf en de functie.

Andere handige extra's kunnen onder meer een toepassing zijn om later te solliciteren wanneer de kandidaat zijn cv niet bij de hand heeft, een overzicht van gerelateerde jobs en een aparte pagina die kan worden geactiveerd voor jobevents.

Vermijd de valkuilen

Een onaantrekkelijke of net te creatieve vormgeving kan afleiden van de inhoud. Generieke stockfoto's zullen kandidaten afschrikken omdat ze niet authentiek over komen. En een website die niet vlot en overzichtelijk werkt, frustreert bezoekers en jaagt ze weg. 

Het is essentieel om de site te optimaliseren voor mobiele toestellen, zeker ook voor het solliciteren. Zorg ervoor dat de site niet te complex is of teveel informatie bevat, waardoor bezoekers overweldigd raken. Maar wees ook niet te karig met inhoud want dat schrikt kandidaten net weer af. 

Verwar je werken-bij site ook niet met je corporate of productwebsite. Focus op je werkgeversmerk en maak een onderscheid tussen kandidaten en andere stakeholders van de organisatie zoals klanten of investeerders.

Onder de motorkap

De techniek achter een werken-bij site is van groot belang voor een optimale gebruikerservaring en vindbaarheid in zoekmachines.

Voor een werken-bij site maken we vaak de keuze tussen twee platformen: Drupal of Webflow. Drupal gebruiken we voor de uitgebreidere werken-bij sites, die een connectie met een ATS moeten hebben en/of meertalig zijn. Voor Webflow opteren we eerder bij de technisch minder complexe werken-bij sites in één taal. Het spreekt voor zich dat de doorlooptijd voor een Webflow een stuk korter is dan een complexe(re) Drupal-opzet.

Daarnaast is het belangrijk om de website SEO-vriendelijk te maken met crawlable links, meta descriptions en valid robots. Google structured data is essentieel voor een goede ranking in Google Jobs, maar vergeet ook niet om aan de eisen van andere zoekmachines zoals Indeed en Bing te voldoen. Het is verder aan te raden om Google Pagespeed Insights tool te gebruiken voor optimalisatie van de snelheid van de website, dat uiteraard standaard in onze “go live checklist” zit.

Een ATS of CV-database-integratie of -datafeed kan helpen om sollicitaties efficiënt te beheren. Gebruik slimme tools waarmee kandidaten makkelijk kunnen solliciteren zoals sollicitatievelden op maat van de functie of een LinkedIn-plugin. 

Tot slot kan het handig zijn om social media-plugins te integreren en zo een automatische LinkedIn- of Facebook-feed van de organisatie toe te voegen aan de werken-bij site. Zo blijven potentiële kandidaten altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Meten is weten

Door de prestaties van je werken-bij site te meten, krijg je inzicht in hoe kandidaten de site gebruiken en waar je kan optimaliseren. Als je weet hoeveel mensen solliciteren en waar ze vandaan komen, kun je gerichter campagnes opzetten om meer kandidaten aan te trekken.

Meten kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met Google Analytics en diverse trackers. Deze tools bieden uitgebreide inzichten in het gedrag van bezoekers op de site, zoals hoeveel mensen de site bezoeken, hoe lang ze blijven en welke pagina's ze bekijken. Met Hotjar of een vergelijkbaar hulpmiddel kan je de website optimaliseren op basis van gebruikersgedrag. 

Aan de slag!

Een werken-bij site bouwen kan een uitdagend proces zijn, maar de juiste kennis en aanpak maken het een essentieel middel om talent aan te trekken. Het is daarom belangrijk om te starten met het bepalen van je doelstellingen en het identificeren van je doelgroep. Vervolgens kan je de juiste elementen integreren in je website. 

Elk bedrijf is anders en heeft verschillende noden. Voor het ene bedrijf wordt dat een werken-bij site met alle toeters en bellen, voor het andere moet op nauwelijks een paar weken tijd en met een beperkt budget een website worden opgezet. Goed nieuws: voor beiden hebben we een oplossing. 

Envie de travailler ensemble ?
Ça commence ici.