.

In uw kot blijven én eten: het deed de omzetten in supermarkten pieken. De Belg is ook meer online gaan kopen en zou, volgens onderzoek van Comeos en Thomas More Hogeschool, dit ook blijven doen. Hoe kunnen we hierop anticiperen om onze (en jouw) merken te laten winnen dit najaar? Dit zijn onze 6 prognoses.

We genieten van thuis samenzijn

De grenzen en horecazaken zijn terug open. De verwachting is echter dat meer en meer Belgen opteren voor een staycation. Het huidige anderhalvemeteren beperkt dan weer de spontane goesting in een terras of restaurant. We blijven hoedanook meer thuis. Als merk kunnen we hier op inspelen. Gezien worden in het winkelpunt (waar je winkeltijd ook nog eens onder druk staat) zal belangrijk zijn. Hoe kunnen we de vele homediners, winterbarbecues of virtuele familiefeestjes faciliteren? Kunnen we inspireren met recepten of je horecapartners branded tools geven om hun afhaalmaaltijden te pimpen? Of zoeken we manier om de virtuele familieconferencecalls leuker maken (je weet maar nooit of er een tweede golf komt).

0010

We gaan ànders shoppen

Om de verspreiding van het virus in te perken is de shopbeleving eveneens anders. We staan allen geduldig in de rij, we betalen contactloos, we laten onze kinderen thuis en spenderen minder tijd in de winkel. Eens ‘lekker gaan shoppen’ zit er voor de meesten onder ons er even niet in. Het is gedrag dat niet noodzakelijk in het plan van de shoppermarketeer past. We moeten nadenken hoe we deze veranderde shopperjourney kunnen beïnvloeden. Voor producten die je impulsief koopt wordt paradoxaal de voorbereiding belangrijker. Kan je met je merken en producten inbreken in de wachtfase? Of stimuleer je omnichannel aankoopgedrag door bijvoorbeeld een click&collect formule aan te bieden?

0002

Koopjes worden belangrijker

Uit onderzoek blijkt dat het inkomen van meer dan helft van de Belgen beïnvloed werd door de corona-crisis. Minder beschikbaar inkomen leidt tot een verandering in het koopgedrag. Worden aankopen uitgesteld, verminderd of is er een verschuiving? Het belang van prijs of aantrekkelijke aanbiedingen wordt in ieder geval groter voor de shopper. Moet je deelnemen aan deze race-to-the-bottom of probeer je als merk het onderscheid te maken door meer waarde te leveren? Niet deelnemen aan typische seizoensmomenten is in elk geval geen optie. Want reken maar van yes dat ook dit jaar Black Friday voor omzetpieken zal zorgen, ook in de supermarkten.

RCA organiseert regelmatig webinars. Wil je al eerste op de hoogte zijn? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Jezelf zijn wordt nog belangrijker

Een onderzoek, uitgevoerd door Kantar, heeft met behulp van facial coding technologie verschillende types van campagnes vergeleken tijdens de pandemiepiek. Merken die tastbaar hulp boden in de nieuwe context scoorden op alle criteria significant beter dan merken die een puur emotionele boodschap verspreidden of goed gedrag stimuleerden. Dit toont nogmaals het belang aan van authenticiteit. Probeer niet iemand anders te zijn, maar handel op basis van wie je wil zijn. Aangezien nu elke euro in twee gebeten wordt, moeten we leren uit de resultaten van het onderzoek. Op basis van de context dit najaar, zullen we als merk in onze communicatie begrip tonen, de context respecteren en logische oplossingen aanbieden voor wat de consument zoekt en wil. Analyseer deze zomer je beschikbare creatieve assets, anticipeer op de mogelijke veranderende regelgeving en wees zeker van jezelf. Dit zal weerslag hebben op zowel brand power als brand salience.

0005

Digitaal zal nog meer winnen

Als voedingsbedrijf ben je vaak afhankelijk van anderen in de keten. Van de rekkenvuller in de supermarkt tot de horeca-eigenaar die al dan niet beslist om een nieuwe manier te zoeken om zijn klanten te servicen. Eén ding staat vast: de consument zal alsmaar meer gebruik maken van digitale middelen vooraleer met jouw product in aanraking te komen. Niks nieuws onder de zon natuurlijk, maar het proces wordt wel versneld. Maar je kan hierop inspelen.

Moeten we consumenten stock laten reserveren in horecazaken zoals een bekende bierbrouwer slim gedaan heeft? Of is het nu het moment om rechtstreeks aan consumenten te leveren? Weg met de tussenfases. Die beslissing zal verschillend zijn op basis van jouw specifieke context. Wat wel iedereen zou moeten doen, is de mogelijkheden van performance marketing maximaliseren, om de shopper journey te beïnvloeden. Menig adverteerder zal de lacunes van de huidige digitale strategie ingezien hebben. Bereid je dus nu voor op het eindejaar en maak van de nieuwe context gebruik om te winnen van je concurrenten.

Interne medewerkers en relaties worden je grootste fans

Sociale media hebben stevig geboomd tijdens de crisis. Iedereen is meer geconnecteerd dan ooit. Weer een reden om goed te communiceren met je medewerkers en relaties. Samen met je personeel werk je immers elke dag aan je producten. Zij zijn je grootste ambassadeurs. Laten we, vanuit de nieuwe inzichten, vandaag al proactief scenario’s bedenken en op poten zetten om hen te informeren en te betrekken mochten er nieuwe maatregelen genomen worden. Ook partners, pers en influencers waren tijdens de pandemie actief met het maken van relevante content voor hun doelpubliek. Een aantal adverteerders hebben hier slim op ingespeeld. Door middel van goede verhalen en samenwerkingen kan je je doelgroep bereiken en zo bijdragen aan een succesvol vierde kwartaal.

Je voorbereiden op het najaar? Neem gerust contact op.

Show some love, share this article