1. Breng je doelgroep in kaart

Wie wil je bereiken? Wat verwachten deze mensen van een werkgever? Welke drijfveren doet hen kiezen van een job? Kortom, waarmee zijn ze te overhalen om van baan en werkgever te veranderen? Durf buikgevoel en aannames in vraag te stellen, doe onderzoek en vraag raad aan je huidige medewerkers. 

2. Wat heb je écht te bieden?

Waarvoor sta jij als werkgever? Wat drijft jou en je collega’s? Hoe zit het met de werkcultuur in je organisatie? Welke rol neemt jouw ideale nieuwe medewerker op en wat betekent dit voor je organisatie? Waarom is jouw vacature interessant(er) en waarin onderscheid je je hiermee van andere werkgevers?

3. Connect the dots 

Met de drijfveren van je ideale kandidaat en je aanbod helder geschetst zoek je de sweet spot ertussenin. Dit resultaat is authentiek, vaak onderscheidend en geeft relevante inhoud om je kernboodschap, vacatureteksten en/of rekruteringscampagne te concretiseren.

4. Vacatureteksten?

Kies voor begrijpelijke en herkenbare functietitels die goed scoren in zoekopdrachten. De bevindingen van de vorige oefening verwerk je in zowel bedrijfsvoorstelling, functie, profiel als aanbod. Maak je vacatures scanbaar voor mobiele lezers en eindig met een overtuigende call to action. Combineer in dit alles geloofwaardigheid met relevante rationele argumenten en speel in op gevoelens.

Niet onbelangrijk: verschillende profielen vragen om andere klemtonen. De tijd van een one-size-fits-all approach is voorgoed voorbij.

5. Schrijf een relevant wervingsverhaal

Ruimte voor een grotere campagne? Vertaal bovenstaande learnings in een opvallend maar herkenbaar wervingsverhaal met aantrekkelijke beelden en verleidelijke copy.

Diversifieer je verhaal vervolgens in functie van je doelgroepen. Gebruik dit narratief als rode draad doorheen al je rekruteringscommunicatie voor een stevige eerste indruk, bezieling en emotionele connectie.

6. Check de flow

Vooraleer te communiceren neem je best je website onder de loep. Zijn je vacatures makkelijk vindbaar en is aanvullende informatie beschikbaar?

Vaak is het online sollicitatieproces de grootste afhaker voor een kandidaat. Zie daarom toe op een drempelvrij sollicitatieverloop voor een optimale candidate experience. Twijfel je? Neem je smartphone en doorloop zelf elke stap die je van je kandidaat ook verwacht.

7. Zoekmachines en multiplatformherkenbaarheid

Kijk verder dan je eigen website. Worden je vacatures opgepikt door Google, Indeed, Bing en Talent? Wat zeggen referralsites over je bedrijf? Verschijnen je jobaanbiedingen op eenzelfde herkenbare manier op de VDAB-site, jobboards en andere media? Met een consistente multiplatformherkenbaarheid versterk je je geloofwaardigheid, creëer je vertrouwen en voorkom je verwarring.

8. Communiceer slim en efficiënt

Betrek eerst je medewerkers. Referral-initiatieven creëren betrokkenheid en geven vertrouwen aan je collega’s. Ambassadeurscampagnes werken vaak snel en zijn goedkoper dan een externe campagne. 

Communiceer je vacatures doelgericht en zet in op een slimme combinatie van kanalen. Denk in functie van bereik, informeren, overtuigen en tot actie aanzetten. Zet in op zoekoptimalisatie, search advertising en gerichte targeting op sociale media, en gebruik de jobboards en/of nicheplatformen met de juiste credentials voor jouw vacatures. Versterk als het kan met kanalen met een breder bereik zoals onder meer nieuwsmedia, out-of-home, radio en tv. Heb je maar een of enkele vacatures? Kies dan de meest relevante kanalen voor jouw doelgroep maar blijf doordacht combineren. 

Word je niet blij van je eigen website of is je online sollicitatieproces te stroef? Kies dan voor de laagdrempelige sollicitatieformulieren op de door jouw geselecteerde rekruteringsmedia. Of nog beter: maak een (al dan niet tijdelijke) aantrekkelijke vacature- en werkenbij-site. Dat kan doorgaans sneller en goedkoper dan je denkt. 

9. Meten is weten

Gebruik de statistieken van je campagne en je job- of website. Stuur bij waar nodig en doe gerust een A/B-test bij twijfel. Het geeft je waardevolle informatie die je kan gebruiken bij een volgende campagne of vacature. Vergelijk per kanaal de kost per view, klik en sollicitant (CPA). Toegegeven, het is niet altijd 100% sluitend, maar deze statistieken zijn doorgaans rationeler en betrouwbaarder dan ons buikgevoel.

10. Van candidate experience naar employee experience 

Staat je onboarding op punt? Betrek je je nieuwe medewerker tussen aanwerving en eerste werkdag op een formele én informele manier? Zorg je voor een onvergetelijke onthaalprocedure? Dan heb je de eerste stap gezet naar een bevlogen, geëngageerde en trotse nieuwe ambassadeur. 

Samengevat?

Communiceer in functie van de drijfveren van je gewenste kandidaat. Zet efficiënt weldoordachte kanalen in en zorg voor een rimpelloze sollicitatie-ervaring. Meet en evolueer vervolgens je initiatieven op regelmatige tijdstippen en stuur bij waar nodig. Vervolledig deze optimale kandidaat-ervaring met een stimulerende onboarding.

Bonustip: kijk rond, leer van anderen en durf experimenteren. Arbeidsmarktcommunicatie evolueerde nooit zo snel als vandaag. Blijf trends daarom actief volgen en versterk zo je positie in deze uitdagende arbeidsmarkt.

Going beyond together 
starts here.