Een brandingproces voor non-profitbedrijven is vaak toch nét iets anders dan voor commerciële bedrijven. Het vraagt een andere aanpak en opbouw. Dit was zeker zo voor Saamo — het vroegere 'Samenwerkingsopbouw'. 

Saamo is een cluster van meerdere gemeenschapscentra. De uitdaging? Er waren behoorlijk veel partijen  die zich wilden mengen in het proces. Elk met hun eigen ideeën …

Primaire doelstellingen:

- Verenig de verschillende centra.
- Bedenk (samen) een nieuwe merknaam.
- Creëer een systeem dat alles vereenvoudigt.  
- Ontwerp een visuele identiteit die opvalt. 

Nieuwe Start, Nieuwe Naam

De oorspronkelijke naam ‘Samenlevingsopbouw’ was toe aan vernieuwing. De naam was té lang, té ingewikkeld en dekte bovendien de lading niet 100%. Samen met de klant werd gekozen voor SAAMO — een versimpelde versie van ‘Samenlevingsopbouw’. Maar nu: kort, krachtig en vooral: te onthouden. 

Visueel concept

Uitdaging 2: ‘SAAMO’ klonk volgens sommigen wat té zacht. De oplossing: de naam via de visuele stijl uitbalanceren, door er een flinke snuif ‘stoerheid’ aan toe te voegen. Dit leidde tegelijk tot het concept van de ‘Warrior’: de strijder die vecht tegen onrecht en opkomt voor iedereen in de samenleving.  

•    Het woordmerk is opgebouwd uit losse lijntjes. Dit resulteert in een eigen lettertype, inclusief krachtige uitstraling. 
•    We gebruiken delen van de letters als grafische elementen en containers om mee te spelen in de vormgeving. 
•    Bij een krijger hoort 'warpaint' — oorlogstekens. Met deze tekens maakten we van de Saamo-leden strijders die opkomen voor hun rechten. 
 

Merkarchitectuur

Het voorbije decennia groeide onder SAAMO heel wat initiatieven uit tot eigen merken — met een wildgroei tot gevolg. Hierdoor werd het portfolio onoverzichtelijk, met meer dan 100 submerken. Wat uiteraard ten koste van hun overkoepelende identiteit ging. Om dit tegen te gaan, creëerden we een vereenvoudigd merkensysteem, waarbij een beschrijvende baseline vaak oplossingen bood. 

Iconen

We ontwierpen verschillende iconen, opgebouwd uit delen van het woordmerk en het kleurenpalet. Deze visuele iconen betekenden een meerwaarde in brochures en voor de singalisatie in de verscihllende gemeenschapscentra.

Merk 'uniformen’

De ontwikkelingswerkers van Saamo maken elke dag  het verschil in hun gemeenschap. Ze dragen voortaan het merk met veel liefde en de nodige dosis trots. Dankzij een collectie stijlvolle items zorgden we ervoor dat ze gemakkelijk herkenbaar zijn voor degenen die hen het meest nodig hebben.

Going beyond together 
starts here.