De fierheid van huidige medewerkers bevestigen. Ambassadeurschap stimuleren. De naamsbekendheid en reputatie als werkgever vergroten. En zorgen voor meer en betere kandidaat-werknemers. De opdracht van het Sint-Trudo Ziekenhuis was er eentje van formaat. Maar geen maat te groot voor ons. 

Dichtbij op alle vlakken

Dankzij stuur- en klankbordgroepen en leerrijke workshops ontdekten we de hefbomen en knelpunten in de beleving van werknemers, stagiairs en kandidaten van Sint-Trudo. Op basis van jobdrivers en golden moments bepaalden we de brand key model, employee value proposition, communicatiefocus en het werkgeverscommunicatienarratief. Sint-Trudo doet er volgens medewerkers en extern onafhankelijk onderzoek alles aan om de harten van hun personeel sneller te doen slaan. Door dicht bij elke medewerker te staan, door in kleine teams te werken, door coaching en door blijvende bijscholing.

Werkgeluksbrengers

Maar wat betekent ‘dichtbij’ nu concreet voor de medewerkers van Sint-Trudo? Voor hen zijn dat kleine en grote gelukjes. Zoals lachen met collega’s. Uitblazen na een drukke shift. Een patiënt echt kunnen helpen. Die gelukjes noemden we ‘Werkgeluksbrengers’ en verdeelden we in 7 thema’s. We goten de Werkgeluksbrengers ook in meer dan 20 unieke 3D-karakters. Telkens in een andere context, maar wel altijd herkenbaar, opvallend en eigen aan Sint-Trudo.

Pauze & replay

Net wanneer we de Werkgeluksbrengers wilden lanceren, barstte de coronapandemie los. Onze initiatieven gingen de koelkast in. Meer dan een jaar later keken we opnieuw naar onafhankelijke onderzoeken en bevraagden we opnieuw de medewerkers. En wat bleek? Sint-Trudo’s employee value proposition en communicatiefocus hielden meer dan stand. Ons werkgeverscommunicatienarratief met de Werkgeluksbrengers werd alleen maar bevestigd.

Interne lancering

En zo was het eindelijk tijd om de Werkgeluksbrengers te lanceren. Kleine teasers, zoals aan huis bedeelde ‘kleine gelukskes’ of een ‘werk gelukkiger’-playlist op Spotify, leidden naar de officiële lancering van de Werkgeluksbrengers op het jaarlijkse personeelsevent. In de daaropvolgende Week van het Werkgeluk verspreidde Sint-Trudo de Werkgeluksbrengers verder via o.a. affiches, schermen, een Werkgeluksbrengers-wall … En via onze werkgeluksbijbels met straffe quotes, voor zowel medewerkers als kandidaten.

In de krant en op TikTok

Ook de buitenwereld wilden we laten kennismaken met de Werkgeluksbrengers. Een redactionele reeks in Het Belang van Limburg bracht authentieke getuigenissen van Sint-Trudo-medewerkers. Een van die artikels publiceerden we ook online en promootten we op relevante digitale media. Daarna volgden affichage op buslijnen, Facebook- en Instagramadvertenties, perfect getargette online banners, Programmatic Video ... We maakten zelfs TikTok-video’s, om ook laatstejaars en jong afgestudeerden te bereiken.

Het vervolg

In het najaar van 2022 startten we een nieuwe campagne. Naast out-of-home-affichage zetten we in op campusrecruitment-media om laatstejaarsstudenten te targetten. Maar ook verpleegkundigen konden niet naast de Werkgeluksbrengers kijken, dankzij o.a. Facebook, Instagram, YouTube en TikTok. Voor die digitale campagne hebben we trouwens subtiele animaties toegevoegd aan de Werkgeluksbrengers. Waarom? Om ze verder tot leven te brengen. En omdat de finishing touch een van onze Werkgeluksbrengers is.

Samen verder gaan 
begint hier.