Stel, je kat of hond loopt weg. Uiteraard wil je het beestje dan zo snel mogelijk terug. Maar de GDPR-wetgeving kan een stok in de wielen steken. Want als je viervoeter gechipt is, zijn de gegevens erop slechts voor enkele instanties leesbaar, tenzij je expliciet de toestemming geeft om ze publiek toegankelijk te maken. En dat weten weinig baasjes. Het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid vroeg ons daarom een online campagne te ontwikkelen.

Het idee is simpel: check de chip van je huisdier op de website checkjechip.be, controleer of de gegevens die erop staan correct zijn, en maak ze publiek toegankelijk zodat meer mensen de chip kunnen scannen. Zo vindt een verloren gelopen viervoeter sneller z'n baasje terug.

Not your usual suspects

De campagne mikte op een grote groep van de bevolking: alle honden- en kattenbaasjes. We schakelden daarom twee bekende gezichten in om deze bijzonder ruime doelgroep te bereiken.

We kozen echter niet voor typische dierenvrienden zoals An Lemmens of Chris Dusauchoit, maar twee BV's met zeer uiteenlopende interesses én volgers: dierenliefhebbers Natalia én Karl Vannieuwkerke deden kwispelend mee.

In twee online video's brachten ze een verbazend verhaal over hoe ze ooit hun huisdier kwijtraakten en stuurden de kijkers vervolgens naar checkjechip.be. Met een teaser lanceerden ze de campagne op hun eigen social kanalen, waarna de campagne gedurende zes weken liep via Facebook, Instagram, YouTube, programmatic.

RCA ontwikkelde naast de strategie en het concept ook het communicatiepakket waarmee intermediairen zoals dierenartsen en dierenopvangcentra deze boodschap mee konden uitdragen. Ook organiseerden we een persconferentie waar minister van dierenwelzijn Ben Weyts het belang van de campagne in de verf zette, en waar journalisten een demo kregen van hoe je zo'n chip checkt.

 

Als dat geen aai verdient

De persconferentie werd enthousiast onthaald: 11 artikels en vermeldingen tijdens uitzendingen van onder meer VRT Journaal en Radio 2. Goed voor een reach van meer dan 4 miljoen en een advertising value van +100K. We telden bijna 59.000 kliks op Facebook, Instagram, YouTube en Programmatic en meer dan 22,5 miljoen impressies. De video's van Natalia en Karl behaalden 120.000 organic views.

Het belangrijkste doel behaalden we ook: tijdens het campagnejaar 2021 werden 113.000 honden geregistreerd. Een toename van 4,5% ten opzichte van 2020. De kattendatabase telde 100.000 registraties, een toename van 9%. Miauwkes!

Samen verder gaan 
begint hier.