Wat begon in 2012 met een strategisch vraagstuk naar de rol van communicatie, groeide vanaf 2016 steeds verder uit. Naar creatief advies, campagnes en implementatie. Samen met VDAB ontwikkelden we een aanpak voor hun merk, werking en communicatie. En die zijn constant in beweging.

Strategie met impact

VDAB evolueert van een zuiver activeringsbeleid naar een publieke arbeidsbemiddelaar die brede loopbaanondersteuning biedt. Daarvoor zetten ze volop in op digitalisering.

Een nieuw ondernemingsplan, een nieuwe communicatiestrategie. Die is gebaseerd op vier pijlers: werk is positief, werk evolueert constant, werk betreft iedereen en werk begint op vdab.be. Samen met VDAB zetten we verschillende dashboards op. Mediatechnische rapporten voor tactische digitale acties, een brandtracker om zicht te krijgen op de perceptie en het merk en metingen van Mindshare om de imagocampagnegolven bij te sturen.

En dat werkte. De top-of-mindscore van VDAB bij het brede publiek schoot de hoogte in. Voor arbeidsbemiddeling en voor opleidingen. Zo begonnen we te bouwen aan een sterker merk. Met een duidelijkere relevantie naar een verbrede doelgroep.

En alles beweegt

Dat was de creatieve rode draad. De arbeidsmarkt is constant in beweging. Je loopbaan ook. Ook VDAB beweegt mee en brengt in beweging. In het communicatieplan voor 2019-2020 wisselden we breed gerichte imagocampagnegolven af met doelgroepspecifieke campagnes. We zorgden ook voor continuïteit in de communicatie, met een tv-spot waarin meerdere diensten, sectoren, knelpuntberoepen en doelgroepen aan bod kwamen.

De campagne was een succes

In een uitgebreide test van Mindshare van alle Vlaamse overheidscampagnes in 2019 scoorden we 96% op bekendheid. Dat was ver boven het gemiddelde van 54%.

 

Van radio tot bus

We bleven bouwen aan het positieve bedrijfsimago. Maar we werkten intussen ook heel wat campagnes uit, zoals Spread The Work. Al enkele jaren zendt MNM samen met VDAB een radioshow uit om VDAB in de kijker te zetten als eerste aanspreekpunt voor werk en opleiding. In 2017 gaven we deze show een opfrisbeurt. Zo lieten we presentatrice Astrid Demeure elke dag een ander knelpuntberoep uitoefenen.

Om Vlaamse bedrijven in de Brusselse rand te helpen om hun vacatures in te vullen, bedachten we ook een campagne voor VDAB en Actiris. De boodschap ‘Nieuwe job? Volgende stop! / Nouveau job ? Le prochain stop !’ namen we serieus. Tijdens een jobtour met de ‘Job on, hop off’-bus bezochten kandidaat-werkzoekenden Vlaamse bedrijven die aan het rekruteren waren. En dan was er nog de jobmap: een interactieve kaart met alle jobs in de rand van Brussel. Op twee weken telden we meer dan 23.000 bezoekers. Of hoe we erin geslaagd zijn om met enkele kliks werk te maken dat werkt.

Samen verder gaan 
begint hier.