De jingle. Het geïllustreerde wagentje. De akte van vertrouwen. Meer had Vanden Borre niet nodig om herkend te worden. Toch verloor de elektroketen in 2017 zijn positie als nummer één. Want de markt én de consument veranderden. Actieve, sterke en nieuwe, vaak digitale concurrenten snoepten marktaandeel af. Hoog tijd dus voor wat strategische en creatieve hulp. Die zorgde voor een groei in omzet, een terugkeer als het favoriete merk in de sector en een GfK Best Brand Award in 2020. Uitstekende resultaten dus. En dat dankzij een samenwerking in alle vertrouwen.

Vernieuwing met oog voor de roots

Samen aan tafel. Met post-its en flipcharts. Zo maakten we samen met Vanden Borre een analyse van het merk en de behoeften van de veranderde shopper. Echte cocreatie dus. Strategische sessies over funnels, trends in retail en de positionering van concurrenten: ze leidden allemaal tot één belangrijk inzicht. De consument had een minder emotionele connectie met het merk. Onze opdracht was duidelijk. Hoe maken we Vanden Borre terug emotioneel relevant, zonder ‘het vertrouwen’ overboord te gooien?

Voor de momenten die er écht toe doen

Een retailer is meer dan de som van zijn producten. De consument wil nu ook naadloos geïntegreerde online- en offline-ervaringen. Hij wil geholpen worden met een glimlach. En liefst ook vandaag, niet morgen. Maar wat is dan de toegevoegde waarde van Vanden Borre? Die zit in de services uit de oude akte van vertrouwen én in de nieuwe diensten en producten. Met verschillende tv-spots toonden we hoe Vanden Borre er écht toe doet in het dagelijkse leven van de klant. Een uitgekiend radioformat hielp dan weer bij de herkenning en de verspreiding van tactische boodschappen rond seizoenen, feestdagen ...

Woorden, maar ook daden

Don’t talk the talk if you can’t walk the walk. Daarom maakten we beloftes ook heel tastbaar: dreigde je het WK voetbal te missen in 2018? Dan was de Red Squad van Vanden Borre je redder in nood. Zocht je naar inspiratie voor de belangrijkste vrouw in je leven? Vanden Borre vroeg aan mama’s welk cadeau hun hart écht sneller deed slaan op Moederdag. Kon je niet wachten op Black Friday? Vanden Borre stond voor je klaar. Miste je enkele geliefden aan de kersttafel tijdens het eindejaar van 2020? Via de I Christmiss You-activatie kon je in de tv-spot van Vanden Borre toch je kerstwensen delen op kerstavond. Tal van activaties dus, waarmee we tegelijk ook bouwden aan de liefde voor het merk.

Terug nummer één in 2020

Vanden Borre is opnieuw de eerste winkelketen waar mensen aan denken als ze een nieuw elektrotoestel nodig hebben. En dat is straf. Zeker als je weet dat Vanden Borre moet strijden tegen sterke en luidruchtige merken zoals MediaMarkt, Coolblue, bol.com en Amazon. Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar zagen we zelfs een stijging van maar liefst 27%. Opdracht volbracht, denken we dan.

Samen verder gaan 
begint hier.