Golfsport, dat klikt velen duur in de oren. Een elitesport. Voor ouderen. Terwijl golf steeds toegankelijker wordt. Golf Vlaanderen vroeg ons daarom een campagne te ontwikkelen die komaf maakte met het stoffige imago van de sport én meer spelers naar de clubs lokte.

We beslisten om een aantal misverstanden en mythes rond golf de wereld uit te helpen, aan de hand van videocontent met een ambassadeur en enkele influencers. Hierbij mikten we op een jongere doelgroep van -45 jaar, met een extra focus op -35 jaar.

Wesley Sonck werd het gezicht van deze campagne. Zijn populariteit en affiniteit met de golfsport maakte hem tot ideale ambassadeur. Samen met Ellen Smets, een PGA Class AA Golf Professional en Sport Vlaanderen golftrainer, creëerde hij iets langere video's waarin je een perfect idee kreeg van hoe toegankelijk golf is.

Nooit te jong om te golfen

Daarnaast werkten we samen met TagMag om de jongere doelgroep aan te spreken. Vijf zorgvuldig geselecteerde influencers (Nathalie Van den Berg, Jeroen Van Es, Anouk Taeymans, Louise De Baets, Nathalie Vanheers) volgden het Start to Golf programma en brachten hier in korte video's verslag van uit.

Nog nooit groeide het ledenaantal zo sterk. Sinds 2020 blijven de ledenaantallen bij de golfclubs stijgen. 

Golf Vlaanderen

Door deze aanpak konden we in twee waves werken. Wesley nam een kortere maar krachtige hero wave voor zijn rekening, terwijl de influencers bijna het volledige golfseizoen nieuwe content bleven posten.

Op Facebook en Instagram, waar de nadruk van onze campagne lag, genereerden we bijna 7,5 miljoen impressies, waarvan bijna 4 miljoen bij de doelgroep onder 35 jaar. Meer dan 11.000 mensen klikten door naar de Start to Golf landingpage. We telden bijna 750.000 engagements op de posts, wat een straffe engagementrate van 10,10% oplevert. 

De influencercampagne haalde 100.000 contentviews, 2252 likes en 123 comments. De video in samenwerking met TagMag behaalde een reach van 202.000, met 89.400 views op Facebook en 19.000 views op YouTube.

En op het golfterrein?

Nog nooit groeide het ledenaantal zo sterk. 2020 werd een topjaar voor de golfclubs. En nooit werd er zoveel gespeeld als in 2020. Terwijl in België de gemiddelde golfer één keer per maand op de green staat, zagen we in 2020 pieken van één keer per week.

Samen verder gaan 
begint hier.