Het begon als een wintercampagne in 2015. Het groeide uit tot een samenwerking die liep tot 2020. Samen met Vias institute, Belgische Brouwers en Assuralia schreven we een nieuw hoofdstuk voor deze campagne van algemeen belang. Het doel? De Belgische bevolking sensibiliseren over rijden en alcoholgebruik. Op een BOB-manier: helder, positief en verbindend, zonder te stigmatiseren.

Een beetje BOB bestaat niet.


Het opzet van die eerste wintercampagne in 2015? Duidelijkheid scheppen. Na onderzoek bleek dat het idee ‘Eentje kan wel’ hardnekkig ingeburgerd is. En vooral: dat er ook veel interpretatie was. ‘Met mijn gewicht mag ik zeker drie pintjes drinken.’ Of: ‘Na een stevige maaltijd heb ik die wijn wel verteerd.’ En dat terwijl de impact van alcohol op je rijgedrag al vanaf één glas aanzienlijk is.
 

Deze sociale norm onderuithalen, dat ging alleen met een sterk en helder strategisch concept. ‘Een beetje BOB bestaat niet.’ Hiermee maakten we duidelijk dat BOB geen druppel alcohol drinkt. Dat deden we in de typische BOB-stijl: simpel, strak en bovenal goed leesbaar langs de autowegen.

Nul op? Bedankt BOB.


Van de sociale norm aanpakken naar meer sociale appreciatie. Want drinken is nu eenmaal een sociaal gebeuren: we doen het samen met vrienden, familie … De volgende stap? Binnen de kernboodschap focussen op een dankjewel voor BOB. Merci om de verantwoordelijkheid te nemen om niet te drinken en om ons veilig thuis te brengen.

BOB, altijd nul op.

Gedragsverandering komt er niet van de ene dag op de andere. Het is een kwestie van langetermijndenken en herhaling, herhaling, herhaling. BOB drinkt niets. Niet tijdens een familiefeest, niet tijdens een barbecue, niet na een voetbalmatch … De zomercampagne van 2017 legde dan ook de nadruk op al die verschillende contexten. Met één constante: ‘BOB, altijd nul op.’ Van aperitief tot digestief. Van de eerste santé tot de laatste tournée.

BOB en trots erop.

Na duidelijk te maken wat BOB doet en daar appreciatie voor te tonen, wilden we mensen motiveren om zelf BOB te zijn. Want als je BOB bent, mag (of beter gezegd: moet) je daar trots op zijn. Jij zorgt ervoor dat iedereen veilig thuis geraakt. Door zelf te rijden en niet te drinken. Door een traject met het openbaar vervoer uit te stippelen. Of door een taxi of overnachting te regelen. BOB zijn, dat is een attitude. Het verdient alle aandacht en fierheid. Dat droeg de campagne van 2018 ook uit. Met rijke, warme kleuren en BOB centraal in beeld.

Samen verder gaan 
begint hier.