TikTok heeft in recordtijd de manier waarop we sociale media gebruiken omgegooid. Zeker bij jongeren, studenten en pas afgestudeerden stijgen de gebruikersaantallen en time-on-platform stevig. Daaruit volgt natuurlijk de verwachting van een specifiek soort TikTok-content. En daarin liggen heel wat mogelijkheden voor employer branding.

Organisch bereik

Meestal rekenen hr-professionals op Meta (Facebook/Instagram), YouTube en LinkedIn als het gaat over employer branding op sociale media. Meta en YouTube zijn intussen sterk paid-driven. No money, no reach. Op LinkedIn kan je wel niet-betalend (= organisch) scoren, bij hogeropgeleiden in klassieke sectoren zoals IT, finance, marketing … TikTok daarentegen bereikt ook andere audiences en is gemaakt voor ontdekking.
Het TikTok-algoritme is extreem performant. Daarom is het ook zo verslavend en dus interessant voor employer branding. Je vertelt namelijk hetzelfde verhaal in 101 stukjes en bereikt keer op keer relevante personen. De vorm verandert, de boodschap niet.
TikTok meet heel goed elk type interactie: klikken, video’s uitkijken, pauzeren, herhaald kijken … Dat betekent ook dat content die ‘binnenkomt’ nadien veel makkelijker getoond wordt aan personen die met jou interageerden.  

Geen megaproducties, wel megaconnectie

TikTok vraagt om een ander soort content en om andere contentplanning. Vroeger plande je een socialmediakalender tot in de details, soms zelfs maanden op voorhand. Copy, visual, hashtags: all ready to go. Voor TikTok en Instagram Reels kan je de boodschap plannen, maar het format en de vorm volgen de trends van dat moment. Begrijp je doelpubliek en de trends waar zij mee interageren en speel daarop in. Je maakt video’s dan ook best native, met de mogelijkheden en features die in de app zitten. Denk aan geluiden, filters, hashtags … die trending zijn.

Case uit eigen huis: Sint-Trudo

Het Sint-Trudo Ziekenhuis in Sint-Truiden wilde graag gebruikmaken van TikTok voor hun employer branding. Samen met Ilona, verpleegkundige bij Sint-Trudo, maakten we 16 TikToks op 1 dag. Daarin toont ze hoe haar leven als verpleegkundige eruitziet. Het organische bereik varieert van 10.000 tot bijna 140.000 views per TikTok. Benieuwd? Je kan ze allemaal bekijken op www.tiktok.com/@ilona_deverpleegkundige.

5 TikTok-start-tips:

  1. Begrijp het platform. Download de app en probeer te achterhalen hoe jouw doelpubliek die gebruikt. Volg accounts en hashtags uit hun leefwereld.
  2. Zoek collega’s die feeling hebben met de app. Zij zijn de interessantste ambassadeurs om in te schakelen voor je video’s. En ze kennen vaak de relevante trends. Double win. 
  3. Volume is belangrijk. TikToks zijn een stukje trial-and-error. 10 TikToks kunnen amper bereik hebben, terwijl de 11de ontploft. Focus dan ook niet op de perfecte TikTok. Publiceer snel, leer en bouw verder op wat werkt. 
  4. Bepaal een kader met thema’s, een tone of voice en enkele do’s-and-don'ts, maar geef de contentproducer ook alle vrijheid binnen dat kader. Experimenteren is essentieel voor goede resultaten.
  5. Een beetje advertentiebudget goes a long way. Concentreer je op de best presterende TikToks en schaal die verder. Zo verleng je hun levensduur en surf je mee op de goede organische resultaten. 

Samengevat

TikTok is een interessant platform, zeker voor een jongere doelgroep (18 tot 35 jaar). Inhoudelijk vergelijkbaar met klassieke boodschappen rond employer branding, vormelijk helemaal anders. Maar vergeet niet: TikTok is een middel, geen doel. Even sparren voor je in de subtoks en filters duikt? Geef ons een seintje. In functie van je strategische doelstellingen zoeken we mee naar de juiste invalshoeken, platformen en mediakeuzes. To Tok or not to Tok: dat bekijken we samen.

Samen verder gaan 
begint hier.