Bedrijven zitten met de handen in het haar. Op hetzelfde moment dat inflatie en snel stijgende energie- en grondstofprijzen bedrijven dwingen maatregelen voor te bereiden zien we de mobiliteit op de arbeidsmarkt afnemen, babyboomers sneller uitstromen en vacatures langer open staan. Dit maakt de war on talent nog steeds bikkelhard, waardoor werkgevers manieren zoeken om anders te rekruteren. Vaak buiten hun comfortzone.

Employer branding versus recruitment marketing

Door de uitdagende arbeidsmarkt stijgt de vraag naar employer branding, werkgeverscommunicatie, recruitment marketing en creatieve rekruteringscampagnes. Vaak zien we echter misverstanden opduiken. Vooral het verschil tussen employer branding en recruitment marketing is niet altijd even duidelijk. We zorgen voor opheldering.

Heeft u even?

Employer branding is een project op lange termijn. Het doel: een aantrekkelijke en liefst unieke positie als werkgever verkrijgen, behouden of versterken, en dat niet alleen bij potentiële nieuwe medewerkers, maar ook bij je huidige team én hun beïnvloeders.

Een sterk werkgeversmerk heeft een grote impact op je aanwervingsproces: duurzame en minder rekruteringsinspanningen, een hogere authenticiteit, meer en sterkere kandidaten, snellere aanwervingen en een lagere kost per aanwerving.

Tegelijk worden je huidige werknemers bevestigd in hun keuze voor jou als werkgever door een aantrekkelijk employer brand. Hun fierheid heeft alleen maar voordelen: ze presteren beter, blijven langer en worden gemotiveerde ambassadeurs voor je onderneming. Dit zorgt voor een concurrentieel voordeel op de arbeidsmarkt waardoor je jouw bedrijfsdoelstellingen beter, sneller en efficiënter kan bereiken.

The way to your heart

Maar hoe word je een sterk werkgeversmerk? Ten eerste moet je weten wie je wil zijn en hoe je wil worden gepercipieerd als werkgever. Wat bindt je medewerkers? Hoe onderscheidt je bedrijf zich? Met je werkgeversbelofte of employee value proposition omschrijf je helder en realistisch jouw aanbod aan al je medewerkers.

Je concretiseert vervolgens je werkgeversmerk en -belofte in een duidelijk werkgeversverhaal dat je versterkt in je beleid en tot leven brengt in communicatie met aantrekkelijke content, beeldvorming en declinaties. Tot slot zet je interne en externe communicatie in om je doelgroepen te bereiken, te overtuigen en te activeren.

"Ja maar het is dringend!"

Zoek je op kortere termijn nieuwe kandidaten? Dan ga je aan de slag met recruitment marketing. Je kan hiervoor je employer brand inzetten, en als je er geen hebt, komt het erop aan juist, slim en performant te communiceren.

Wie wil je bereiken? Wat zijn hun verwachtingen? Wat zet hen aan tot solliciteren? De antwoorden op deze vragen vertalen we in een creatieve rekruteringscampagne die focust op naamsbekendheid, bewustmaking en vooral op solliciteren.

Geen half werk

Hoe straf je werkgeversmerk of rekruteringscampagne ook is, het werk is daarmee niet van de baan. Zit je vacature ergens weggestopt op een warrige website of is het sollicitatieformulier een nachtmerrie? Dan kan je het vergeten. Daarom verliezen we geen enkel aspect uit het oog. Doordachte vacatureteksten, nauwkeurig gerichte campagnes, multiplatformherkenbaarheid, laagdrempelige solliciteermogelijkheden: alles voor een betere kandidaatervaring.

Samengevat? Employer branding is een pullstrategie terwijl recruitment marketing een pushtactiek is. Employer branding kan een katalysator voor recruitment marketing zijn. Het geeft inhoud en context en werkt op lange termijn, terwijl recruitment marketing resulteert op korte termijn. Ze vullen mekaar aan en maken samen het verschil.

Samen verder gaan 
begint hier.