Rekruteringscampagnes draaien niet meer alleen om de jobs die je aanbiedt maar nog meer om wie je wil bereiken. Ken je jouw ideale kandidaat? Dan kan je je werkgeversaanbod aanscherpen en je doelgroepen performanter en relevanter bereiken, overtuigen én helpen met solliciteren. Zo begin je eraan:

Breng jezelf als werkgever en je doelgroep(en) in kaart

Waarvoor sta jij als werkgever? Hoe vul je je merk in? Hoe zit het met de werkcultuur bij je medewerkers? Naast jezelf moet je ook je doelgroep(en) analyseren. Wie zijn ze en wat vinden ze belangrijk? Waarom zouden ze voor jou als werkgever kiezen? Waarmee onderscheid je je van andere werkgevers?

Bepaal je kernboodschap

Als je het profiel van je potentiële kandidaten hebt geschetst en het helder is wat jij hen als werkgever kan aanbieden, puur je hieruit je kernboodschap. Die bestaat naast je aanbod ook uit overtuigende argumenten.

Schrijf een wervingsverhaal

Vertaal jouw kernboodschap in een onderscheidend, aantrekkelijk en overtuigend verhaal. Weg eenheidsworst: werk met een (reeks) herkenbare visual(s) en opvallende headline(s) voor een stevige eerste indruk, voldoende stopkracht en een rode draad voor alle verdere communicatie. Pas je verhaal ook aan in functie van de kandidaat: verschillende profielen binnen je bedrijf vragen mogelijk om een andere aanpak.

Check de flow

Voor je begint te communiceren naar potentiële kandidaten, neem je best je website onder de loep. Zijn je vacatures makkelijk vindbaar, duidelijk en overtuigend? Kies voor begrijpelijke functietitels die goed scoren in zoekopdrachten. Maak je vacatures scanbaar voor mobiele lezers en eindig met een overtuigende call to action. Vereenvoudig tot slot je sollicitatieproces voor een betere kandidaatervaring en makkelijkere instroom.

Kijk ook verder dan je eigen website. Worden je vacatures opgepikt door VDAB, Google en Indeed? Wat zeggen referralsites over je bedrijf? Verschijn je op alle platformen op dezelfde herkenbare manier? En verzamel je ook data van VDAB, zoekmachines, sociale netwerken en jobboards om je rekrutering te verbeteren?

Communiceer slim en efficiënt

Betrek eerst je medewerkers. Een ambassadeurscampagne werkt vaak snel en is goedkoper dan een externe campagne.

Toch externe communicatie nodig? Publiceer je vacatures dan gericht op een combinatie van kanalen. Werk op zowel naamsbekendheid als bewustmaking, geef informatie en wek interesse, activeer en converteer.

Combineer zoekoptimalisatie en search advertising, gerichte targeting op sociale media en jobpostings op jobboards en nicheplatformen. Versterk als het kan met kanalen met een breed bereik, zoals nieuwsmedia, out-of-home, radio en tv. Heb je maar een of enkele vacatures? Kies dan de meest relevante kanalen voor de doelgroep, maar blijf doordacht combineren.

Word je niet blij van je eigen website of is het online sollicitatieproces te stroef? Kies dan voor laagdrempelige sollicitatiemogelijkheden op de door jouw geselecteerde rekruteringsmedia. Of nog beter: maak een (al dan niet tijdelijke) aantrekkelijke vacature- en/of werkenbij-site. Only a fool tries to build a house on rented land.

Meten is weten

Bekijk regelmatig de statistieken van je campagne en website. Stuur bij waar nodig en doe gerust een A/B-test bij twijfel. Het geeft je een beter zicht op de meest interessante kanalen waarop je de volgende keer je pijlen kan richten.

Vergelijk per kanaal de kost per view, klik en sollicitant (CPA). Liefst bekijk je ook de doorlooptijd en kwaliteit van de aanwerving. Toegegeven, het is niet altijd 100% mogelijk of sluitend, maar deze statistieken zijn doorgaans rationeler en meer betrouwbaar dan ons buikgevoel.

En tot slot: kijk rond, leer van anderen, experimenteer en meet voortdurend. Arbeidsmarktcommunicatie evolueerde nooit zo snel als vandaag, blijf trends daarom actief volgen.

Hulp nodig bij deze 6 stappen?

Of contacteer peter.coox [at] rca.be (peter[dot]coox[at]rca[dot]be).