... en de impact op targeting voor jouw rekrutering- en performance campagnes.

Meta heeft recent special ad categories in het advertentieplatform voor Facebook, Instagram, Messenger en het audience network toegevoegd. Long story short, wanneer je campagnes te maken hebben met 1 van de thema’s hieronder moet je dat duidelijk aangeven.

  • werkgelegenheid 
  • leningen 
  • huisvesting 
  • maatschappelijke kwesties, verkiezingen of publiek 

En dat doet je best ook echt. Als je dit probeert te omzeilen of niet aangeeft, kan je advertentieaccount geschorst worden. Dat wil je niet natuurlijk.

‘Oké, geen probleem. Dan selecteer ik de categorie en klaar is kees.’? Niet helemaal. Er zijn enkele addertjes onder het gras. Zeker voor rekruteringcampagnes of voor performance marketeers in immo of finance veranderen de spelregels.

Impact op je targetingmogelijkheden

Als je een één van deze categorieën selecteert, zorgt dat meteen voor restricties binnen je targeting. En die restricties zijn niet van de minste.

  • Leeftijd, geslacht of postcode is niet meer mogelijk
    • De leeftijdscategorie staat standaard ingesteld op 18-65+
    • Je advertenties worden sowieso getoond aan mannen en vrouwen
    • De minimale radius rond een bepaalde locatie is 15km terwijl dat vroeger 1 km was.
  • De interesses blijven veel algemener
  • Vakgebied, opleidingsniveau, werkgevers en enkele andere zijn volledig verdwenen. Ook binnen ‘gewone targeting’ zijn deze beperkter.
  • Je kan niet meer uitsluiten op basis van interesses

Er  zijn dus wel degelijk beperkingen in hoe je de campagnes zal opzetten. Maar ze zijn niet onoverkomelijk.

Dit kan wel. Binnen de apps van Meta.

Zo blijven custom audiences en lookalikes audiences wel beschikbaar. En daar zijn we sowieso fan van. Je eigen data gericht gebruiken is de meest kwalitatieve targeting die Facebook te bieden heeft.

Daarnaast kan je creatief een stukje optimaliseren. De nieuwe categories zorgen er ook voor dat Facebook je assets op een andere manier gaat analyseren. Wanneer we specifiek kijken naar rekrutering, neem je zo best functietitel, ervaringsniveau of diploma mee in je bodycopy. Die extra keywords zorgen ervoor dat Meta je boodschap gerichter aan de juiste profielen toont.

Er is meer dan enkel het Meta-ecosysteem.

Facebook is en blijft vandaag voor menig performance marketeer een interessante traffic driver. Tegelijk is het niet het enige sociale medium en bij uitbreiding digitale medium dat voor kwalitatieve bezoekers en/of instroom kan zorgen.

Focus je daarom niet alleen op Facebook, Instagram en Messenger maar durf kijken naar wat er nog beschikbaar is. POI-based advertising bijvoorbeeld waardoor je heel gericht bezoekers van bepaalde locaties bereikt, programmatic display of Pinterest en TikTok Ads. De mogelijkheden zijn eindeloos en digitaal laat je toe te testen, schalen en optimaliseren. 

Dus, een eindejaarscadeautje wat je liever teruggeeft?

Misschien, misschien ook niet. Vandaag zien we nog geen merkbare impact op onze campagnes en die van onze klanten. We merken wel dat de voorbije dagen veel ads afgekeurd worden...en na aanvraag terug goedgekeurd. Dus check je campagnes even;-) Begin 2022 zullen we pas echt conclusies kunnen trekken naar harde cijfers en effect op onze benchmarks.

Tot dan volg je best de nieuwe spelregels en optimaliseer je campagnes waar nodig. Nood om even te sparren over wat dit voor jou betekent? Voor je social rekrutering of je digitale campagnes? Dat doen we graag, geef gerust een seintje.

 

Samen verder gaan 
begint hier.