Meer dan een jaar geleden schreven we een eerste keer over de komst van Google for Jobs. Deze week was het dan eindelijk zover: Google breidt haar zoekfunctie nu ook in België uit voor vacatures. In de loop van de volgende weken wordt de functie uitgerold voor alle gebruikers in ons land. Google zet hiermee in op een aangenamere en relevantere gebruikerservaring voor elke kandidaat en een betere zichtbaarheid voor elke werkgever.

Relevantere zoekresultaten

De oorspronkelijke benaming 'Google for Jobs' werd dan wel door Google stilzwijgend overboord gegooid, het dekt nog steeds de lading: een zoekmachine voor jobs. Wie op Google zoekt naar een job, krijgt in een aangepast venster een overzicht van beschikbare vacatures. De kandidaat kan zijn of haar zoekresultaat vervolgens filteren op onder meer sector, functietype of locatie. Filters kunnen bewaard worden en je kan er zelfs voor kiezen om meldingen te ontvangen zodra er nieuwe relevante jobs beschikbaar zijn. Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website waarop de vacature wordt gedeeld: de werkgeverswebsite zelf of een van de partnersites van Google.

Gratis

Een nieuwe gratis functionaliteit voor Google dus, voor zowel werkzoekende als werkgever. Toch valt het te verwachten dat Google binnen afzienbare tijd met een adverteermogelijkheid specifiek voor job-zoekacties op de proppen komt. Voor niets gaat de zon op. Afgaande op ervaringen in het buitenland zal het aangepaste Google-venster bovendien onder de betalende zoekresultaten verschijnen, kwestie van dit verdienmodel in stand te houden. Handige workaround trouwens voor werkgevers die hun website nog niet op punt hebben. Of voor jobboards of intermediairs die niet als partner werden geselecteerd.

Google & Partners

Google werkt bij de opstart in België samen met VDAB, Forem, Actiris én met Jobat en Randstad. Slim van Google want zo kan het meteen een groot aanbod aan vacatures presenteren. Tegelijkertijd omzeilt de zoekmachine hiermee het beperkte Belgische aanbod van up-to-date en scanbare werkgeverswebsites. Maar ook bijzonder slim en interessant voor deze partners: meer zichtbaarheid én respons op hun vacatures gegarandeerd! Of de oorspronkelijke vacatures op de werkgeverswebsites dan wel de doorplaatsingen op bovenvermelde partnersites voorrang krijgen, valt nog af te wachten.

Daags na de lancering blijkt namelijk dat vooral de grote intermediairs en schimmige aggregators bovenaan de zoekresultaten pronken. En hoe gericht we ook zoeken, geen enkele (rechtstreekse) werkgever haalt de lijst. Nog flink wat werk aan de winkel dus!

Impact voor Belgische werkgevers

Google zet hiermee in op de verdere democratisering van de arbeidsmarkt. Tegelijk dwingt Google nu ook elke werkgever om zijn rekruteringscommunicatie te verbeteren. Zwakke, onvolledige en non-responsive sites met torenhoge sollicitatiedrempels? Ze riskeren om van de radar te verdwijnen.

Wanneer je de spelregels volgt, verover je daarentegen een relevante en prominente positie op de zoekresultatenpagina. Ik lijst ze graag opnieuw even op:

Tip 1: Structuur is alles

Zorg ervoor dat Google je vacaturedata makkelijk vindt. Dat gebeurt via crawling van je eigen website, jobsite of ATS. Reden te meer om ze te optimaliseren. Search Engine Optimization (SEO) voor je jobs dus. Gebruik hiervoor de beschikbare structured data guidelines of neem even contact op met je websitebouwer of -beheerder. Hoe meer punten je van de structured data in orde brengt, hoe groter de kans om te scoren in de zoekresultaten.

Tip 2: Kies logische vacaturetitels

Ga voor een begrijpelijke functietitel die goed scoort in zoekopdrachten. Eentje waarmee de kandidaat zich makkelijk kan identificeren. Google moet immers een zo goed mogelijke match vinden tussen de zoekopdracht en jouw vacatures. Met ninja's, wizards, kings of andere ronkende jobtitels ben je niets meer. Gebruik bij twijfel Google Trends voor een vergelijking van de best scorende functietitels.

Tip 3: Schrijf helder en compleet

Google toont in eerste instantie enkel het eerste gedeelte van je vacaturebericht. Schrijf daarom een prikkelende openingsparagraaf die de kandidaat doet klikken. Omschrijf de functie, vereisten en het aanbod duidelijk en voeg liefst ook exacte locatiegegevens, de startdatum en salarisdetails toe. Hoe completer, hoe beter vindbaar. Schrijf begrijpelijk en concreet vanuit het standpunt van de kandidaat (vaak een mobiele lezer), met een duidelijke call to action. Is je vacature ingevuld of verlopen? Mooi zo. Schrap ze meteen volgens de juiste richtlijnen om Google-strafpunten te vermijden.

Hulp nodig?

Kan jouw jobsite wel een boost gebruiken? Wil jij ook goed scoren in de zoekresultaten van je kandidaten? Maar weet je niet waar te beginnen? Voor tips of advies zijn wij altijd bereikbaar. Maar vergeet niet: zonder stimulans gaat een werkzoekende niet ‘actief’ op zoek naar een nieuwe job of werkgever. Werk daarom continu aan jouw employer brand voor een sterk aantrekkelijk werkgeversimago en zet actief rekruteringscampagnes op om nieuw talent aan te trekken. Ook daarmee helpen we je graag.

Samen verder gaan 
begint hier.