Toen Facebook begin 2018 een plaatsje in de wereldwijde jobmarkt wilde opeisen, zagen we flink wat spelers onrustig worden. Het ging hier namelijk om een potentiële gamechanger, met meer dan 2 miljard maandelijks actieve gebruikers. Een logische zet ook, aangezien LinkedIn zich vooral richtte op de hoger geschoolde ‘white-collar workers’. En zo dus een gapend gat liet voor jobs voor eerder lager geschoolde ‘blue-collar workers’ ...

Hoe het was

Tot vandaag, 21 februari, kon je gratis en eenvoudig een vacature opstellen, plaatsen en targetten. Je kon ook advertentiebudget toevoegen voor gerichte promotie bij jouw doelgroep. Win-win-win dus: Facebook had een extra verdienmodel, werkgevers konden makkelijk hun job verspreiden en kandidaten konden gericht vacatures zoeken op functietitel, locatie, type en sector. De communicatie verliep via Messenger. Een volledig ecosysteem dus.

Hoe het nu is

Vorige maand kondigde Meta aan dat Facebook zich ging terugtrekken uit de (Europese) jobmarkt. Tegelijkertijd voegden ze een ‘special ad’-categorie voor werkgelegenheid toe aan het advertentieplatform. Toeval? Waarschijnlijk niet. Daarom namen we deze nieuwe categorie ook meteen onder de loep. Je leest er alles over in deze thought.

Targeting op leeftijd, geslacht en zelfs vakgebied en opleidingsniveau is nu niet meer mogelijk. De radius rond de postcode is ook van minimaal 1 km naar 15 km gegaan. Geen onbegrijpelijke keuzes, in het licht van de recente ophef rond discriminatie bij Meta. Of willen ze gewoon op een andere manier een graantje meepikken in ‘the war for talent’?

Hoe je het aanpakt

Meta zou Meta natuurlijk niet zijn als hun apps niet tal van andere mogelijkheden bieden om vacatures te promoten. Zo blijven ‘custom & look-alike audiences’ beschikbaar en kan je creatief optimaliseren met de huidige targetmogelijkheden en met keywords in je bodycopy. Graag ook na 22 februari een drempelvrije sollicitatiebeleving? Dan raden we lead ads aan. 

Hoe het voor ons werkt

Deze nieuwe manier van werken leverde ons 2.800 kliks op tijdens een recente campagne voor een ziekenhuis. Lead ads bezorgden ons dan weer 31 operator-sollicitaties voor een productiebedrijf in Limburg. In het Antwerpse deden deze ads het nog beter: daar ontvingen we maar liefst 71 sollicitaties voor operatoren en techniekers. Ook voor een jobweekend voor operatoren in de Kempen overtuigden we zo 46 kandidaten om zich in te schrijven. 

Nieuwe teamleden vinden in een klik: het kan dus echt. Heb je er toch graag wat hulp bij? Laat het ons zeker weten via info [at] rca.be (info[at]rca[dot]be).
 

Samen verder gaan 
begint hier.