Op 15 september trok een deel van team digital naar Amsterdam voor Awwwards 2022, een conferentie voor designers, webdevelopers en (zo zeggen ze zelf) digitale dromers. Maar wat is hen nu bijgebleven? Creative developer Gilles deelt zijn 5 takeaways.

Gilles Vermeulen

1. Figma blijft de populairste

Ging het over designsoftware, dan ging het automatisch ook over Figma, duidelijk een populaire tool in de designwereld. Tussen twee talks kondigde de presentator aan dat Figma net gekocht was door Adobe, tot grote verbazing (en voelbare achterdocht) van het publiek. Een goed moment, vond hij, om het publiek eraan te herinneren dat Adobe een van de hoofdsponsors van het event was.

2. Design en development gaan hand in hand

Verschillende talks gingen dieper in op de samenwerking tussen het design- en het developmentteam. Zo legden Jerrie Bührmann en Bruno Tomé van Made in Amsterdam uit hoe ze designen en hoe ze hun designs overhandigen aan developers. Mikkel Noe Westh van Granyon vertelde dan weer dat hij als designer met weinig code-ervaring meer vrijheid wilde om zijn visie tot leven te brengen zonder developers. Die vrijheid vond hij in Webflow.

3. Motion is een middel én een doel

Tal van sprekers pakten uit met straffe showcases vol animatie. Louis Paquet van TUX Creative Co legde uit waarom motion een integraal deel moet zijn van het designproces en hoe beweging gidst, informeert en focus brengt. Volgens hem is beweging om de beweging wel een no-go. Motion is een middel, geen doel. Dat in tegenstelling tot Bruno Arizio van Resn. Voor hem is motion niet alleen een middel om de content en functie te verduidelijken, maar ook een doel op zich. Een manier om je uit te drukken en indruk te maken.

4. Mentaal welzijn op het werk verdient aandacht

Katie Menzies en Abel Reverter van Cabeza Patata spraken over hoe ze omgaan met hun succes, hoe ze de werkdruk managen en hoe ze werk blijven leveren waar ze zelf achter staan. En over NFT’s, die zij beschouwen als een toxisch fenomeen. Lichtjes ironisch, aangezien Awwwards tussen de talks NFT’s probeerde te verkopen.

Ook de mentale gezondheid van teams kwam aan bod, bij Liva Grinberga van Media. Monks en bij Peter Smart van Fantasy. Hij vertelde over het virtualrealitykantoor dat ze gebouwd hebben om in tijden van thuiswerk de teamspirit te behouden. Elke werknemer heeft ook een VR-bril gekregen om naar dat virtuele kantoor te gaan.

5. De beste presentaties zijn die met een hoek af

Sommige talks waren niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk interessant. Zo had Bruno Simon, een freelance creative developer met een passie voor WebGL, zijn presentatie volledig in WebGL gemaakt. Alle slides waren realtime 3D-animaties die naadloos in elkaar overvloeiden.

Daarnaast was er Lars Koelman van Lama Lama. Die wilde tijdens zijn talk aantonen dat The Unexpected een sterke tool is om klanten positief te verbazen en te overtuigen. Hij zette zijn punt kracht bij door meerdere verrassende muzikale acts te verwerken in zijn presentatie.

Vitaly Friedmann van Smashing Magazine mocht donderdag de dag afsluiten. Daarbij ging hij ruim over de opgelegde tijdslimiet. Maar hij presenteerde met zoveel enthousiasme en humor, dat niemand het hem kwalijk nam.

Samen verder gaan 
begint hier.