RCA gaat verder dan alleen maar praten. Ons werk draait om relevantie en duurzame impact. Daarvoor hebben we een troef in handen: onze expertcenters. Die zijn altijd up-to-date in hun vakgebied en verrijken ons denken en doen.

Beyond the trends

Op ons evenement hadden we twee geweldige internationale topsprekers. De eerste was Camilla Van Grembergen van Trendwatching.com, een echte trendgoeroe. Zij deelde haar inzichten over trends en hun impact op merken en organisaties. Maar ze ging ook verder dan dat: ze liet zien hoe we deze trends concreet kunnen gebruiken voor innovaties in marketing en communicatie. Ze begon met een blik te werpen op megatrends en waarom het cruciaal is om die als marketeer of brandmanager in de gaten te houden.

Enkele specifieke trends die ze meegaf:

  1. De expectation economy: Merken moeten niet alleen concurreren met elkaar, maar ook met de steeds hogere verwachtingen van consumenten.
     
  2. Duurzaamheid: Mensen zijn behoorlijk sceptisch. Merken moeten het hen dus makkelijk maken als ze iets willen doen op het vlak van duurzaamheid. Camilla gaf enkele inspirerende voorbeelden, zoals livedata op digitale billboards om de CO2-uitstoot van een bedrijf of merk te tonen en de pop-upshop Waste Me Not van KraveBeauty, waar circulair wordt omgegaan met afvalproducten uit hun productielijnen.
     
  3. Synchronos: Een interessant feitje dat Camilla met ons deelde, is dat 64% van de mensen soms of vaak het nieuws vermijdt. Dat was vooral zo tijdens de covidcrisis. Jongeren vertrouwen ook steeds meer op platformen zoals TikTok om up-to-date te blijven. 40% van hen gebruikt ze zelfs als zoekmachine. Camilla besprak ook Lego Lates, waar mensen na werktijd kunnen ontspannen met Lego en zelfs therapiesessies kunnen volgen. En laten we de 'unfluencers' niet vergeten: influencers die betaald worden om hun socials niet bij te werken wanneer ze op reis zijn met reisbureau Esperanza.
     
  4. Common Tongue: Meme's en emoticons worden steeds meer een echte taal voor Gen Z. Maar we zien ook dat nieuwe platformen in een razend tempo opkomen en even snel weer verdwijnen. Denk aan de Metaverse, die groots werd gelanceerd maar waar uiteindelijk bijna niemand kwam opdagen. Of aan BeReal, dat eerst een enorme gebruikersboost had, maar nu achteruitgaat. Deze snelle evolutie van platformen schept steeds hogere en nieuwe verwachtingen bij mensen. Daarom gebruikt 70% van de bedrijven tegenwoordig digitale tools zoals chatbots, die heel menselijk en informeel kunnen communiceren met bezoekers. Sundar Pichai, de CEO van Google, heeft dit helder verwoord in zijn korte speech.

Camilla sloot haar keynote af met het Trend Watching Canvas, een interactieve methode waarmee merken en organisaties trends kunnen vertalen naar toekomstbestendige ideeën. Geen oppervlakkig overzicht van trends, maar een diepgaande samenwerking met marketeers en brandmanagers, gefocust op de richting waarin de wereld evolueert. Dat is pas echt 'beyond'. 

Wil je meer weten over dit canvas? Of het een keer loslaten op jouw merk of organisatie, onder begeleiding van een van onze experts? 

nico.croes [at] rca.be (Ik heb interesse in het Trend Watching Canvas)

Generative AI

De keynote van Contagious werd gegeven door David Beresford, senior strateeg en een ontzettend leuke persoon die op een entertainende manier een verhaal brengt. Met zijn amusante Britse accent en her en der een 'fuck' wist hij ons allemaal te boeien. Hij nam ons mee in de wereld van generative AI. Wat doen merken er vandaag mee? Wat heeft de toekomst in petto? En waar liggen de uitdagingen en waarschuwingen?

David begon met een reeks innovaties op het vlak van AI. Alleen al het voorbeeld van deze mensen met een haarmatje toonde aan hoe leuk generative AI kan zijn. 

Herken je ze alle drie?

Vervolgens nam hij ons mee op een reis door de tijd, van het verleden tot de toekomst, met een overvloed aan creatieve voorbeelden en cijfers en quotes die tot nadenken opriepen. “Stel je eens voor: een wiskundeleraar met AI die oneindig geduld heeft. Wie zou er dan niet veel betere cijfers gehaald hebben op school? Hoewel, voor sommigen zou het waarschijnlijk nog steeds geen verschil gemaakt hebben. 😉”

David voorspelt dat marketing steeds meer zal draaien om prompt engineering, dé vaardigheid bij uitstek voor de komende 10 jaar. Toch zal de meerwaarde van menselijke intelligentie altijd essentieel blijven voor het werk van AI in marketing. Het zijn namelijk mensen die prompt engineering zullen doen: analyseren, analogieën maken en scherpe, soms zeer uitgebreide sequenties aan instructies geven.

David maakte van zijn keynote een echte showcase, vol leuke voorbeelden. Zo sprak hij over een case waarin Heinz slim gebruikmaakte van DALL-E 2 om te bewijzen dat mensen meteen aan Heinz denken wanneer ze aan ketchup denken. Deze bekroonde case moet je echt zien.

En wat dacht je van EXHIBIT A-i? Een indrukwekkend project dat onzichtbare vluchtelingen zichtbaar maakt door middel van AI. Een getalenteerde ontwerper en een sterke fotograaf werkten samen aan de prompts. Bekijk het hier.
 

David wees ons ook op enkele uitdagingen voor de toekomst:

  • Hij waarschuwde dat AI hoge verwachtingen creëert die niet altijd ingelost kunnen worden. Zo draaide de samenwerking tussen Tiffany & Co. en Nike uit op een teleurstelling, omdat de werkelijke release van de schoenen ver van de geweldige designs lag die door AI gegenereerd werden bij de aankondiging. Zie jij welke de AI-schoenen zijn en welke de echte?
  • Bovendien is AI vooringenomen en heeft het vooroordelen op het vlak van gender, ras en meer. Als we bijvoorbeeld spreken over een sterrenchef, wordt er vaak automatisch gedacht aan een man in plaats van een vrouw. Gelukkig zijn er initiatieven, zoals www.missjourney.ai, die deze problemen willen aanpakken.
     
  • Tot slot haalt generative AI inspiratie uit beelden die het op het internet vindt. Het zou dus zomaar kunnen dat je jezelf opeens herkent in een reclamebeeld. Maar geen zorgen, je kan je digitale aanwezigheid verwijderen uit de trainingsdata van verschillende AI-modellen. Je kan je data controleren op haveibeentrained.com.

Dus, wat ligt er allemaal ‘beyond’ voor merken en marketing? Misschien is het een goed idee om die vraag eens aan ChatGPT te stellen. 
Of misschien ook niet ... 

Sleep

Samen verder gaan 
begint hier.